Sökning: "företag ica"

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden företag ica.

  1. 1. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gisela Hansson Stenum; Alice Larsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :konsumentbeteende; dagligvaruhandel; Covid-19; pandemi; Ukraina-kriget; inflation.;

    Sammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER

  2. 2. Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. LÄS MER

  3. 3. Drivkrafter till underrapportering av hållbara prestationer : En kvalitativ studie på livsmedelsföretagen ICA Gruppen, Hemköp och Lidl Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alva da Luz; Elin Rindemar; [2023]
    Nyckelord :underrapportering; hållbara prestationer; hållbara rapportering; extern kommunikation; drivfaktor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka drivkrafter bakom underrapportering av hållbara prestationer. Detta görs genom att undersöka om tidigare observerade drivkrafter kan appliceras på livsmedelsföretagen ICA Gruppen, Hemköp och Lidl Sverige på den svenska marknaden. LÄS MER

  4. 4. Involvement of store personnel in the innovation process

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Folke Bosund; Martin Svanteson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : For companies to remain competitive, a continuous supply of new value to the market is required. According to many, the success and survival of a company depend on its ability to innovate. Studies show, however, that as much as 80-90% of product launches in the grocery retail industry fail. LÄS MER

  5. 5. Alla ska med! : Hur en förändring med medarbetarinvolvering går till ur ett nyinstitutionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Andreas Ocklind; Filip Silva Skoog; [2022]
    Nyckelord :Förändringsarbete; Medarbetarinvolvering; Nyinstitutionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Förändringsarbeten har potentiellt stor påverkan på personalens mående på företag, därför är det av stor vikt att veta hur de ska drivas för att de ska få önskad effekt. Syftet med den här studien är att fånga upp eventuella skillnader i medarbetares uppfattning av involvering i ett ledningsdrivet förändringsarbete i en stor hierarkisk organisation samt att bidra med kunskap om hur de centrala nyinstitutionella begreppen legitimitet, myter, särkoppling och ceremonier kan förklara ett sådant förändringsarbete. LÄS MER