Sökning: "företag makt"

Visar resultat 16 - 20 av 228 uppsatser innehållade orden företag makt.

  1. 16. Kritik mot modeföretag : En studie om hur negativ kritik på sociala medier påverkar konsumenters inställning till modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Marianne Vixilia Salenius; Julia Olofsson; Andrea Sjögren; [2022]
    Nyckelord :Social media; word-of-mouth; consumer attitude; criticism; loyalty; Sociala medier; word-of-mouth; konsumentinställning; kritik; lojalitet;

    Sammanfattning : Sociala mediers framskridande har förändrat hur vi ser på världen och hur samhället ser ut. I samband med att användningen av sociala medier har ökat har även kritiken riktad mot modeföretag ökat. LÄS MER

  2. 17. Varför steg träpriserna under 2020 och 2021? : Vad låg bakom materialbristen och de stigande priserna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Simon Johansson; [2022]
    Nyckelord :Sawmill; Pandemic; Demand; Shortage; Sågverk; Pandemi; Efterfrågan; Brist;

    Sammanfattning : Trä har sedan länge varit ett av de viktigaste materialen vid husbyggnad i Sverige, mycket med tanke på den goda tillgång vi har på trävaror tack vare våra stora skogsytor. Men under 2020 och 2021 hände någonting på trämarknaden som gjorde att tillgången plötsligt inte var så stor längre, utan vi hamnade i en situation med brist i stället. LÄS MER

  3. 18. Maktens påverkan på givandet av feedback : En studie om HR-anställdas uppfattningar av feedback, makt och givande av feedback

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Enroth; Julia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Makt; feedback; uppåt-feedback; nedåt-feedback; struktureringsteori;

    Sammanfattning : Att feedback är ett viktigt verktyg i arbetslivet när det kommer till lärande för individen och utveckling av organisationen är för många givet. Att feedback rymmer både att ge feedback uppåt och nedåt i en organisation är inte lika självklart. Denna studie ämnar utforska givande av feedback i en arbetsplatskontext. LÄS MER

  4. 19. Svenska konsumenters attityder till varumärkesaktivism : En kvantitativ studie om millennials och centennials

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Denise Hemphälä; Malin Straumdal; [2022]
    Nyckelord :Varumärkesaktivism; Attityder; ABC-modell; Generationsteorin; Millennials; Centennials.;

    Sammanfattning : Dagens tillgång till information från världen över har lett till att konsumenter kan bevittna och ifrågasätta konsekvenserna av företagens agerande på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Det har i sin tur ökat konsumenternas press på företagen att ta ansvar och nyttja deras makt till positiv samhällspåverkan. LÄS MER

  5. 20. Främjande av jämställdhet i tidig produktutvecklingsprocess i tidig produktutvecklingsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sandra Landmark; Louise Axelsson; [2022]
    Nyckelord :equality; tool; persona; new technology.; jämställdhet; verktyg; persona; ny teknik.;

    Sammanfattning : Volvo Construction Equipment står inför en stor omställning liksom många andra företag, då maskinerna ska elektrifieras och automatiseras. Agenda 2030 har 17 olika hållbarhetsmål (SDG) och mål nummer fem är jämställdhet, att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar, rättvis fördelning av makt, resurser och inflytande. LÄS MER