Sökning: "företag med hög tillväxt"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden företag med hög tillväxt.

  1. 1. Corporate-Startup integration: Understanding the types of startups manufacturing corporates are interested in and how to achieve a successful integration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ludvig Cederhage; Ebba Backman; [2023]
    Nyckelord :CVC; Manufacturing corporates; Startup; Innovation; Digital Transformation; AI; IoT; Digital Twins; Post-acquisition Integration; Corporate-Startup Collaboration.; CVC; Manufacturing corporates; Startup; Innovation; Digital TransformationAI; IoT; Digital Twins; Post-acquisition Integration; Corporate-Startup Collaboration.;

    Sammanfattning : KPMG has recognized that large manufacturing corporates in Sweden are experiencing impaired growth possibilities and have therefore started to turn to startups to help with innovation. Corporates have traditionally focused on growth through product improvement or market expansion but have recently started to shift their focus to acquisitions and partnerships with high potential startups. LÄS MER

  2. 2. Funktionell Dumhet och Överbemanning : En undersökning av funktionell dumhets inverkan på överbemanning inom ledarroller i Svenska Techföretag

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Axel Gestsson; [2023]
    Nyckelord :Funktionell dumhet; överbemanning; peters princip; tournament teori;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker ett möjligt samband mellan funktionell dumhet och överbemanning inom Tech-branschen i Sverige. Tech-branschen har sett en betydande tillväxt under de senaste decennierna och bidrar nu till en betydande del av Sveriges BNP. LÄS MER

  3. 3. Modernisering av en tidlös bransch : En kvalitativ studie om dynamiska kapabiliteter i en rebranding

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Edi Bojadzic; Felix Johansson; [2023]
    Nyckelord :Dynamic capabilities; rebranding; organizational change; fashion industry !; Dynamiska kapabiliteter; rebranding; förändring inom organisationer; modeindustri;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven på svenska. För att bedriva en framgångsrik verksamhet måste organisationer balansera flera saker samtidigt. God tillväxt och hög lönsamhet kombinerat med ett gediget hållbarhetsarbete och välmående medarbetare, är ett axplock av saker organisationer måste hantera på en daglig basis. LÄS MER

  4. 4. Blir ett plus ett verkligen två? : En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daria Abdul; Frida Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Mergers and acquisitions; integration process; formal controls; informal controls; institutional logics; management control tensions; Företagsförvärv; integrationsprocessen; formell styrning; informell styrning; institutionella logiker; styrspänningar.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Examensarbete, Civilekonomprogrammet - Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, vårterminen 2023.  Titel: Blir ett plus ett verkligen två?  En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv   Bakgrund & problem Företagsförvärv har blivit ett populärt tillvägagångssätt för att uppnå snabb och hög tillväxt. LÄS MER

  5. 5. Hur anpassar den svenska dagligvaruhandeln sin affärsmodell till en ökad E-handel?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oliver Bengtsson; [2022-08-16]
    Nyckelord :e-handel; dagligvaruhandel; affärsmodell; förändring;

    Sammanfattning : Inom dagligvaruhandel år 2021 utgjorde e-handeln 5,8 av procent den totala marknadsandelen. Dagligvaruhandeln är en av de branscher med lägst andel e-handel, detta gör att e-handeln förväntas fortsatt ha hög tillväxt, där det prognostiseras att e-handel kommer att utgöra mellan 12-18 av försäljning inom dagligvaruhandel år 2030. LÄS MER