Sökning: "företag psykologi"
Visar resultat 1 - 5 av 173 uppsatser innehållade orden företag psykologi.
1. Hur ordval i arbetsannonser påverkar vem som söker: En studie om metastereotyper, Self-efficacy och ålder.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Recruiting workforce is a constant challenge for many companies and organizations where they need to attract, hire, and keep qualified personnel, all while there is a shortage of capable and relevant candidates. Therefore, it is of utmost relevance to present a job ad that is optimized to the correct target group and demography. LÄS MER
2. Livet efter arbetslivet : en kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Retirement is something all workers will face sooner or later. The purpose of this qualitative interview study was to investigate the subjective experience of the transition between working life and retirement of retirees, and workers in the transition phase as well as how the physical, mental and social health is affected by retiring. LÄS MER
3. Implementering av arbetsmiljöarbete i ett mindre tillverkningsindustriföretag : En kvalitativ intervjustudie
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsa, psykologi och idrottsvetenskapSammanfattning : Studien undersöker ledningens och medarbetarnas uppfattning om utvecklingen av en ny HRM-funktion på ett svenskt medelstort företag, med följande frågeställning: Hur uppfattar ledningen och medarbetarna utvecklingen av HRM-funktionen i förhållande till deras behov och förväntningar? För att besvara studiens syfte och frågeställning har semistrukturerade intervjuer genomförts med ledning och medarbetare för att utforska implementeringen av arbetsmiljöarbete med HRM-funktionen inom det medelstora företaget. En kvalitativ innehållsanalys tillämpades för att analysera intervjudata och identifiera mönster kring HRM-funktionens påverkan på arbetsmiljön. LÄS MER
4. En Andra Chans att Övertyga: Tillämpning av Cialdini’s övertalningsprinciper i marknadsföringen av second-hand tjänster.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The study investigated the effectiveness of advertising messages for second-hand companies, according to Cialdini's principles of persuasion. In the pre-study advertisements from the four largest Swedish second-hand companies were analyzed, showing that social proof and reciprocity were the most frequently used principles. LÄS MER
5. Den nyanställdas upplevelser av onboardingprocessen - En studie om individens förutsättningar för arbetsmotivation, lärande och samhörighet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The onboarding process exists to help new employees to be introduced to the workplace, work tools, corporate culture and colleagues in a compliant and structured way. This study examined the onboarding process at a small to medium-sized company in a large city in Sweden, in relation to the employees' experiences of it. LÄS MER