Sökning: "företagens makt"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden företagens makt.

  1. 1. Blir ett plus ett verkligen två? : En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daria Abdul; Frida Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Mergers and acquisitions; integration process; formal controls; informal controls; institutional logics; management control tensions; Företagsförvärv; integrationsprocessen; formell styrning; informell styrning; institutionella logiker; styrspänningar.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Examensarbete, Civilekonomprogrammet - Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, vårterminen 2023.  Titel: Blir ett plus ett verkligen två?  En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv   Bakgrund & problem Företagsförvärv har blivit ett populärt tillvägagångssätt för att uppnå snabb och hög tillväxt. LÄS MER

  2. 2. Förändrad intäktsmodell - Intäktsmodellens påverkan på ett företags affärsfunktioner och cirkularitet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Carl Sundgren; Vincent Wilsby; [2022]
    Nyckelord :Intäktsmodell; affärsmodell; cirkulär ekonomi; prenumeration; kontorsmöbler; värdeerbjudande; kundlojalitet; as-a-service; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: Förändrad intäktsmodell - Intäktsmodellens påverkan på ett företags affärsfunktioner och cirkularitet. Författare: Carl Sundgren, Industriell Ekonomi 2017, LTH; Vincent Wilsby, Industriell Ekonomi 2017, LTH. Handledare: Ingela Elofsson, Institutionen för produktionsekonomi vid Lunds Tekniska Högskola. LÄS MER

  3. 3. Hjälp, marknadsföringen vet allt om mig!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wilma Sjögren; Josefine Liljevik; Alice Blomdahl; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; Gränser; Kontroll; Personlig sfär; Irritation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med ny kunskap och en djupare förståelse kring konsumenters upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring. Studien ämnar ta reda på konsumentens uppfattning av när individanpassad marknadsföring upplevs negativ och överträder konsumentens subjektiva gräns. LÄS MER

  4. 4. Svenska konsumenters attityder till varumärkesaktivism : En kvantitativ studie om millennials och centennials

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Denise Hemphälä; Malin Straumdal; [2022]
    Nyckelord :Varumärkesaktivism; Attityder; ABC-modell; Generationsteorin; Millennials; Centennials.;

    Sammanfattning : Dagens tillgång till information från världen över har lett till att konsumenter kan bevittna och ifrågasätta konsekvenserna av företagens agerande på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Det har i sin tur ökat konsumenternas press på företagen att ta ansvar och nyttja deras makt till positiv samhällspåverkan. LÄS MER

  5. 5. Företags användande av CSR-decoupling : - En jämförelse mellan amerikanska och västeuropeiska  börsnoterade företag

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anny Eriksson; Alexandra Boija; [2021]
    Nyckelord :CSR-decoupling; symbolic actions; substantive actions; USA; Western Europe; CEO power; stakeholder demands; CSR-decoupling; symboliska handlingar; substantiva handlingar; USA; Västeuropa; verkställande direktörens makt; intressenternas krav;

    Sammanfattning : Det har blivit allt mer viktigt för företag att ta ansvar inom områdena miljö, ekonomi och samhälle. Företag använder sig av CSR-kommunikation för att visa vilka handlingar de vidtar för att uppfylla dessa förväntningar och erhålla legitimitet. Det förekommer dock att CSR-kommunikationen inte överensstämmer med verkligheten. LÄS MER