Sökning: "företagens makt"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden företagens makt.
1. Blir ett plus ett verkligen två? : En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbete, Civilekonomprogrammet - Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, vårterminen 2023. Titel: Blir ett plus ett verkligen två? En kvalitativ fallstudie om hur en privat organisation hanterar spänningar i styrningen efter företagsförvärv Bakgrund & problem Företagsförvärv har blivit ett populärt tillvägagångssätt för att uppnå snabb och hög tillväxt. LÄS MER
2. Förändrad intäktsmodell - Intäktsmodellens påverkan på ett företags affärsfunktioner och cirkularitet
Master-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : Titel: Förändrad intäktsmodell - Intäktsmodellens påverkan på ett företags affärsfunktioner och cirkularitet. Författare: Carl Sundgren, Industriell Ekonomi 2017, LTH; Vincent Wilsby, Industriell Ekonomi 2017, LTH. Handledare: Ingela Elofsson, Institutionen för produktionsekonomi vid Lunds Tekniska Högskola. LÄS MER
3. Hjälp, marknadsföringen vet allt om mig!
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med ny kunskap och en djupare förståelse kring konsumenters upplevda gränser inom individanpassad marknadsföring. Studien ämnar ta reda på konsumentens uppfattning av när individanpassad marknadsföring upplevs negativ och överträder konsumentens subjektiva gräns. LÄS MER
4. Svenska konsumenters attityder till varumärkesaktivism : En kvantitativ studie om millennials och centennials
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Dagens tillgång till information från världen över har lett till att konsumenter kan bevittna och ifrågasätta konsekvenserna av företagens agerande på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Det har i sin tur ökat konsumenternas press på företagen att ta ansvar och nyttja deras makt till positiv samhällspåverkan. LÄS MER
5. Företags användande av CSR-decoupling : - En jämförelse mellan amerikanska och västeuropeiska börsnoterade företag
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Det har blivit allt mer viktigt för företag att ta ansvar inom områdena miljö, ekonomi och samhälle. Företag använder sig av CSR-kommunikation för att visa vilka handlingar de vidtar för att uppfylla dessa förväntningar och erhålla legitimitet. Det förekommer dock att CSR-kommunikationen inte överensstämmer med verkligheten. LÄS MER