Sökning: "företagens strävan efter legitimitet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden företagens strävan efter legitimitet.

  1. 1. Ensuring legitimacy trough CSR communication in the biobased sector

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Ludvig Essebro; [2020]
    Nyckelord :business ethics; corporate responsibility; corporate sustainability; forest sector; SDG; sustainability; sustainability reporting; affärsetik; företagssansvar; hållbarhetsrapportering; hållbarhetsredovisning; hållbar utveckling; skogsindustri; skogssektor;

    Sammanfattning : The importance of corporations in sustainable development has increased. With augmented expectations of responsibility from the general public, the corporation may be obligated to engage in corporate sustainability to obtain legitimacy and a social license to operate. LÄS MER

  2. 2. B2B-företags varumärkesbyggande online : En studie av den nordiska industrisektorns inträde på YouTube

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jens Svantesson; Freddie Olai Jansson; [2011]
    Nyckelord :B2B: Varumärke: Varumärkesbyggande: B2B-marknadsföring: Marknadskommunikation: Onlinemarknadsföring: YouTube: Legitimitet: Profilering;

    Sammanfattning : Internet har förändrat sättet att kommunicera, och numera erbjuds ett vidsträckt spektrum av kommunikationsalternativ att sprida information genom. Ett av alternativen utgörs av YouTube, som också visat sig utgöra ett starkt medium för företag att nyttja i marknadsföringssyfte. LÄS MER

  3. 3. Miljöredovisningar : En studie om skillnader i omfattning och utformning

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, EHV

    Författare :Maria Holmblad; Emma Johansson; [2006]
    Nyckelord :miljöredovisning; legitimitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Kandidatuppsats i företagsekonomi Ekonomihögskolan vid Växjö universitet FEC 399, HT 2005 Författare: : Maria Holmblad och Emma Johansson Handledare: Andreas Jansson Titel: Miljöredovisningar - En studie om skillnader i omfattning och utformning Bakgrund: Miljöredovisningar är ett relativt nytt fenomen som de senaste åren fått allt större genomslagskraft. Det finns än idag inte några krav på en särskild miljöredovisning, varken i Bokföringslagen eller Årsredovisningslagen. LÄS MER

  4. 4. Aktieägarvärde i fokus – svenska börsbolags uppfattningar om värdebaserad styrning

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mia Nordblom; Viktoría Johansson; Åsa Högberg; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Under de senaste decennierna har företagens aktieägare alltmer fokuserats och inställningen till att deras förmögenhet bör maximeras har lett till debatt både inom och utanför näringslivet. Fokuseringen har aktualiserat frågor kring hur ekonomistyrningen skall bedrivas för att det investerade kapitalet skall förvaltas på bästa sätt. LÄS MER

  5. 5. Integrerade ledningssystem som metod för att nå hållbar utveckling : En studie av strategier hos tre företag inom verkstadsindustrin.

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Kristina Oskarsson; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; Hållbar utveckling; miljöledning; ledningssystem; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : Hållbarhetskonceptet har blivit mycket spritt och allmänt accepterat av myndigheter, politiker, företag och andra organisationer över hela världen. Som ett svar på utmaningen att få verksamheten att överensstämma med hållbarhetsideal, har intresset ökat bland svenska företag för att integrera arbetet med miljö, kvalitetsrelaterade och sociala frågor samt ekonomi. LÄS MER