Sökning: "företagets ansvar"

Visar resultat 1 - 5 av 387 uppsatser innehållade orden företagets ansvar.

  1. 1. Integrering av hållbarhet inom den traditionella ekonomistyrningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Rahima Shareefi; [2024-02-20]
    Nyckelord :Sustainability; integration sustainability; management control system; triple bottom line; balanced scorecard; sustainability balanced scorecard;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är något som i dagens samhälle är alltmer aktuellt. Vi lever i en värld som kräver att vi rättar oss och anpassar oss efter globala uppmaningar. LÄS MER

  2. 2. En stiftelses dilemma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Bengtsson; Filip Höök; [2024]
    Nyckelord :Korsdrag; intressenter; förväntningar; strategi; stiftelse; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: En Stiftelses Dilemma: En kvalitativ studie om en stiftelses balansgång mellan förväntningar och verksamhet under Covid-19 pandemin Seminariedatum: 11 januari 2024 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Axel Bengtsson och Filip Höök Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Korsdrag, intressenter, förväntningar, strategi, stiftelse Forskningsfråga: Hur vidhåller man som organisation strategisk konsistens när omgivningen ställer nya krav på verksamheten? Syfte: Studien ämnar att bidra till förståelse för hur strategiska beslut påverkas av förväntningar från intressenter genom att undersöka ett bostadsbolags hantering av förväntningar som uppkom under Covid-19 pandemin i relation till företagets verksamhet. Metod: Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri från fyra anställda på det undersökta bostadsbolaget samlats in. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsredovisning bankväsendet : En studie om hur Swedbank kommunicerar sitt miljöansvar i sina hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam de Dampierre Duval; Haysem Salih; [2024]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; Banker; Indirekt påverkan; Ansvar; Miljö; CSR;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks Swedbanks hållbarhetsrapporter med ett fokus på kommunikationen av deras indirekta miljöansvar. Studien tillämpar en kombinerad kvalitativ och kvantitativmetod för att analysera hur Swedbank införlivar hållbarhetsaspekter i sina affärsstrategier och hur dessa åtgärder kommuniceras genom hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  4. 4. Ledarutmaningar i den nya verkligheten : En empirisk undersökning om hur ledarens kommunikation påverkas av distansarbete

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ludvig Håkansson; Fredrik Björding; Mark Malmberg; [2023]
    Nyckelord :Distansledarskap; kommunikation; synkron; asynkron; kommunikationskanaler; ledarstilar; relationer; förändring; motivera och engagera.;

    Sammanfattning : En av konsekvenserna av pandemin är att distansarbete blivit ett vardagligt arbetssätt som efterfrågas av många. Detta har tvingat organisationer att anpassa sig till nya situationer och utmaningar gällande den interna kommunikationen. LÄS MER

  5. 5. "Vad innebär detta för mig?" : En kvalitativ studie om anställdas uppfattning av den kommunicerade varumärkesidentiteten vid ett varumärkesbyte.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Jonsson; Mathilda Flyrin Engman; [2023]
    Nyckelord :Internkommunikation; Varumärkesidentitet; Varumärkesbyte; Uppköp; Kärnvärden; Meningsskapande; Intervju; Anställda;

    Sammanfattning : Anställda som identifierar sig med företagets varumärkesidentitet är enligt tidigare forskning nyckeln till ett starkt varumärke. Ett varumärkesbyte innebär ett psykologiskt uppbrott där den anställda kan hamna i en identitetskris. LÄS MER