Sökning: "företagets kärnverksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden företagets kärnverksamhet.

  1. 1. En stiftelses dilemma

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Bengtsson; Filip Höök; [2024]
    Nyckelord :Korsdrag; intressenter; förväntningar; strategi; stiftelse; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: En Stiftelses Dilemma: En kvalitativ studie om en stiftelses balansgång mellan förväntningar och verksamhet under Covid-19 pandemin Seminariedatum: 11 januari 2024 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Axel Bengtsson och Filip Höök Handledare: Stefan Sveningsson Fem nyckelord: Korsdrag, intressenter, förväntningar, strategi, stiftelse Forskningsfråga: Hur vidhåller man som organisation strategisk konsistens när omgivningen ställer nya krav på verksamheten? Syfte: Studien ämnar att bidra till förståelse för hur strategiska beslut påverkas av förväntningar från intressenter genom att undersöka ett bostadsbolags hantering av förväntningar som uppkom under Covid-19 pandemin i relation till företagets verksamhet. Metod: Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri från fyra anställda på det undersökta bostadsbolaget samlats in. LÄS MER

  2. 2. Med ambitionen om en cirkulär, vinstdrivande och miljömässig strategi : En kvalitativ fallstudie av IKEA Sveriges externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Böhm; [2021]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Hållbar marknadskommunikation; Miljömässigt ansvar; Greenwashing; Produktföretag;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Med den nuvarande konsumtionstakten av konsumenter i dagens samhälle påverkas jorden och klimatet, därmed måste produktföretag ta ett miljömässigt samhällsansvar så kunder kan konsumera hållbart inom planetens gränser. Syftet med denna studie är därför att undersöka och analysera hur IKEA Sverige kommunicerar sina miljömässiga CSR-initiativ. LÄS MER

  3. 3. Preparing for Takeoff in the Payment Industry : Co-opetition as Value Creation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Francesca Bern; Othilia Österling; [2020]
    Nyckelord :Instant Payments; Cross-currency; Future Payments; Co-opetition; Network Effects; Realtidsbetalnigar; Multivalutor; Framtidens betalningar; Co-opetition; Nätverkseffekter;

    Sammanfattning : The world is moving towards real-time – and so are payments. A global transformation of payments is lying ahead, and the future offers instant payments in multiple currencies, around the clock, every day of the year. LÄS MER

  4. 4. Innovation Management : Evaluation Criteria for Idea Selection

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Greta Wågström; Gustav Meisner; [2019]
    Nyckelord :Innovation; intrapreneurship; corporate entrepreneurship; idea selection; evaluation criteria; emerging opportunities;

    Sammanfattning : Innovation outside the company’s core business is essential for any company in a fast-changing environment. Companies that want to engage in strategic innovation in order to embrace emerging opportunities need ways of managing the innovation process. LÄS MER

  5. 5. Hur elitfotbollsföreningar arbetar med strategisk CSR och dess möjlighet att leda till lönsamhet och värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Kankelwitz; [2019]
    Nyckelord :CSR; Samhällsengagemang; Elitfotbollsförening; strategiskt CSR; Utvärdering; Mätning; Lönsamhet;

    Sammanfattning : Vi alla har ett ansvar gentemot samhället vi lever i och det inkluderar samtliga företag men också idrottsföreningarna. Ett begrepp som har vuxit sig starkt och idag är känt som företagets samhällsansvar är Corporate Social Responsibility, CSR. LÄS MER