Sökning: "företags Konkurrens metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden företags Konkurrens metoder.

  1. 1. Kartläggning och förbättring av internt logistikflöde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)

    Författare :Jenan Alhasan; Dat Nguyen; [2023]
    Nyckelord :Materialflöde; kartläggning; intern logistik; lean-produktion; värdeflödesanalys; spagettidiagram;

    Sammanfattning : Globalisation has led to increased competition among companies, operating both locally and internationally. As a result, it has become crucial to stand out on the market by working cost-effectively, meeting customer requirements, offering short delivery times, smart material planning, among other things. LÄS MER

  2. 2. 50 år av tillväxt och investeringar - En studie om företags tillväxtmönster och vikten av immateriella tillgångar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ina Lundholm; Julio César Restrepo Ruiz; [2020-07-09]
    Nyckelord :Tillväxt; räntabilitet; kapitalstruktur; FoU-intensitet; marknadsföringsintensitet; immateriella tillgångar.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Företag måste växa för att behålla sin konkurrenskraft. Studier pekar på att företagens omsättning bör växa snabbare än BNP i syfte att finnas kvar på marknaden, annars löper de stor risk att bli uppköpta eller försättas i konkurs. LÄS MER

  3. 3. Samspelet mellan visuell butikskommunikation och butikskampanjer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Armita Derakhshani; Madeleine Bulun; [2016]
    Nyckelord :Visuell butikskommunikation; butikskampanjer; butiksmiljö; konsumenter;

    Sammanfattning : Det råder idag ytterst hög konkurrens bland klädföretag då man inte bara konkurrerar lokalt utan även globalt. För att urskilja sig från andra företag med liknande utbud används visuell butikskommunikation och butikskampanjer för att försöka fånga konsumenters uppmärksamhet. Målet är att det ska resultera i köp. LÄS MER

  4. 4. Att upprätthålla en relation- en fallstudie av relationen mellan Exceed VPAB och deras kunder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Svärd Erik; Brändholm Elin; [2014]
    Nyckelord :finansiell rådgivning; relationer; kommunikation; förtroende; kvalité; värde;

    Sammanfattning : Till följd av förändringar inom den finansiella sektorn råder idag hög konkurrens mellan aktörerna inom finansiell rådgivning. Som en effekt av utvecklingen har behovet av relationsarbete gentemot kunder ökat ytterligare. LÄS MER

  5. 5. Prioritering av kapitalrationaliseringsprojekt

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Kristina Johansson; [2012]
    Nyckelord :Kapitalrationalisering; kapitaleffektivitet; kapitaloptimering; prioritering; sysselsatt kapital; arbetande kapital;

    Sammanfattning : Med bakgrund av de senaste årens turbulens på världens kapitalmarknader, ökad globalisering med tillhörande konkurrens av kapital, tillsammans med i Sverige allt mer ”slimmade” företagsorganisationer bör det finnas en drivkraft för att frigöra kapital från verksamheten för att kunna användas till andra ändamål, såsom nya investeringar. Kapital finns bundet i olika tillgångar och skulder i ett företag, men hur väljer ett företag område för att uppnå mest effekt av kapitalrationaliseringen? Befintlig teori tar upp hur kapitalrationalisering kan uppnås i respektive tillgång eller skuld med olika metoder och att bedriva kapitalrationaliseringsprojekt kräver tid och engagemang. LÄS MER