Sökning: "företags expansion"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden företags expansion.
1. Behovet av revision i små privata aktiebolag : En kvalitativ studie
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Från 2010 kan små privata aktiebolag i Sverige välja att inte ha revisor. Syftet var att minska kostnader och stärka tillväxt. Cirka 60% av företagen valde bort revisionen, framför allt i kontantintensiva branscher som restaurang och taxi. LÄS MER
2. The implementation of collaborative robots in production environments : a review of academic literature and industrial applications
Master-uppsats, KTH/Industriell produktionSammanfattning : The evolution of the global market that happened after the second world war has made competition between manufacturing companies much more difficult than before. In contrast to the days of Fordism, where mass production allowed companies to cut costs and have a profit margin through high productivity, flexibility is currently considered the key to surviving the competition and it require new production systems: information management systems and automated production systems that enable the expansion in product variety. LÄS MER
3. Den yrkesgymnasiala kompetensen är “hjärtat i vår bransch” : Företags förhållningssätt till den rådande kompetensbristen
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Det råder idag en kompetensbrist på arbetsmarknaden och denna brist präglas av yrkesgymnasial kompetens. Företag efterfrågar arbetskraft med denna kompetens samtidigt som färre elever förväntas läsa dessa utbildningar. LÄS MER
4. En ohållbar multipelexpansion? : En kvantitativ studie om påverkan av miljömässig hållbarhet på värdering av nyligen noterade företag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Att investera hållbart är en trend som vuxit sig starkt där allt fler investerare väljer att ta samhälls- och miljöansvar i sina investeringar. Dessutom har flertalet nya och etablerade företag valt att aktivt arbeta mot en förbättrad miljömässig hållbarhet. LÄS MER
5. Hur företag arbetar med kundlojalitet under en kris : En studie om svensk dagligvaruhandel under Covid-19-pandemin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Covid-19-pandemin är en kris som orsakat snabba utmaningar och åtgärder för både företag och konsumenter och det är även en kris som kan komma att bli en av de mest utdragna kriser som upplevts under modern tid. Restriktionerna som uppstått för att minska smittspridningen kan påverka konsumenters nuvarande samt efterföljande beteende och vanor vilket gör att företag behöver upprätthålla relationer med sina kunder för att uppnå fortsatt kundlojalitet även efter krisen. LÄS MER