Sökning: "företags makt"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden företags makt.
1. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER
2. Förändrad intäktsmodell - Intäktsmodellens påverkan på ett företags affärsfunktioner och cirkularitet
Master-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : Titel: Förändrad intäktsmodell - Intäktsmodellens påverkan på ett företags affärsfunktioner och cirkularitet. Författare: Carl Sundgren, Industriell Ekonomi 2017, LTH; Vincent Wilsby, Industriell Ekonomi 2017, LTH. Handledare: Ingela Elofsson, Institutionen för produktionsekonomi vid Lunds Tekniska Högskola. LÄS MER
3. Sex säljer! Sexualisering av kvinnan inom digital marknadskommunikation : En studie med modebranschens fast fashion-segment i fokus
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Sedan långt tillbaka i tiden har sexualisering använts inom marknadsföring som ett strategiskt verktyg för att öka och bibehålla konsumenters uppmärksamhet. Numera har digitaliseringen av marknadskommunikation lett till att konkurrensen om konsumenters uppmärksamhet är hårdare än någonsin. LÄS MER
4. Data är det nya guldet - men vad är riskerna?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Data är det nya guldet - men vad är riskerna? Seminariedatum: 2022-01-13 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Markus Anderberg, Johanna Sandberg och Alexandra Skagerholm Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Datainsamling, Upplevd risk, Konsumentpåverkan, Big data, Marknadsföring. Forskningsfråga: Vad påverkar konsumenters upplevda risk till företags datainsamling? Syfte: Studien syftar till att undersöka hur konsumenter upplever risk vid företags datainsamling och på så sätt bidra till den befintliga forskningen som finns inom datainsamling och risk. LÄS MER
5. Att göra det svåra enkelt En kvalitativ studie om hur chefer i energibranschen uppfattar och konstruerar problem
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Att göra det svåra enkelt En kvalitativ studie om hur chefer i energibranschen uppfattar och konstruerar problem Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 HP Författare: Johanna Bergkrantz, Wilma Gullstrand, Vilma Lassila Handledare: Christine Blomquist Fem nyckelord: Jämställdhet, kompetensbehov, problemkonstruktion, makt, chefer Forskningsfråga: Hur uppfattar och konstruerar chefer inom energibranschen problematiken med jämställdhet i kombination med kompetensbehovet? Vilka möjligheter till hantering upplevs? Studieobjekt: Energibolag i Sverige Syfte: Studien syftar till att söka djupare förståelse i hur ett företags ledare inom energibranschen hanterar och konstruerar det kombinerade problemet med jämställdhet och kompetensförsörjning Metod: En kvalitativ studie bestående av 8 semistrukturerade intervjuer har genomförts för att uppfylla syftet och svara på forskningsfrågan. Studien har antagit en abduktiv ansats med en socialkonstruktionistisk utgångspunkt. LÄS MER