Sökning: "företags samverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden företags samverkan.

  1. 1. Culpa in Code: Exploring Autonomous Algorithmic Collusion under EU Competition Law

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Carl Brinnen; [2023]
    Nyckelord :AI; Algorithms; Competition Law; Anti-trust Law; EU; Fault; Intent; Negligence; Dolus; Culpa; Digital Eye; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Algorithms wield an increasingly significant influence in our everyday lives. Both in traditional brick-and-mortar markets, and particularly in the digital markets, companies use algorithms for various operations. Instances of algorithmic collusion have already surfaced. However, a more signifi-cant threat may await. LÄS MER

  2. 2. Företags materialval ur miljö- och hållbarhetsperspektiv : En jämförelse mellan primära och sekundära material i samverkan med HMS Industrial Networks AB

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Amanda Holmqvist; Agnes Rottbers; [2023]
    Nyckelord :Aluminium; plastic; material; circular economy; energy; greenhouse gas emissions; recycling; quality; sustainable development; Aluminium; plast; material; cirkulär ekonomi; energi; växthusgasutsläpp; återvinning; kvalitet; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : För att säkerställa tillgången på resurser för framtida generationer måste vi införa ett cirkulärt förhållningssätt. Därav måste vi se till att använda rätt material som kan utvinnas och återvinnas med minsta möjliga miljöpåverkan och högsta möjliga effektivitet. LÄS MER

  3. 3. EU-taxonomins påverkan på en byggentreprenör och en utvärdering av taxonomiuppfyllnad i 13 miljöcertifierade projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Alice Arnesson; Caroline Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :EU Taxonomy; sustainability; construction contractor; new construction; BREEAM-SE; Taxonomiförordningen; EU-taxonomi; hållbarhet; byggentreprenör; nyproduktion; BREEAM-SE; Miljöbyggnad;

    Sammanfattning : För att skapa bättre förutsättningar att nå Parisavtalet och EU:s mål om klimatneutralitet har Europeiska kommissionen antagit Taxonomiförordningen, som kan beskrivas som ett klassificeringssystem för miljömässigt hållbara investeringar. Eftersom bygg- och fastighetssektorn bidrar till en stor andel av de globala koldioxidutsläppen finns ett kapitel i Taxonomiförordningens delegerande akt Climate Delegated Act med tekniska granskningskriterier som riktar sig särskilt mot bygg- och fastighetsverksamheter. LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer för att implementera miljöfrämjande åtgärder : En kartläggning av utvecklingsmöjligheter i svenska små- och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Emma Erlandsson; Lovisa Zakari; [2023]
    Nyckelord :SME; Success factors; Barriers; Environmental Practices; Development opportunities; Business model; Engagement; SMF; Framgångsfaktorer; Barriärer; Miljöfrämjande åtgärder; Utvecklingsmöjligheter; Affärsmodell; Engagemang;

    Sammanfattning : För att bemöta klimatförändringarna och exploateringen av naturen krävs ett krafttag från alla sektorer. Små- och medelstora företags (SMF) utbredning på den lokala såväl som den globala marknaden indikerar att de har en central roll i omställningen mot en hållbar samhällsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla prissättningsstrategier genom samverkan : En studie av premiumprodukter för gödningsmedel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Karl Pettersson; Milly Ngo; Emma Lundgren; [2023]
    Nyckelord :prissättningsstrategi; samverkan; gödningsmedel; jordbruksindustri; jordbruksmarknad; hållbarhet; hållbar omställning; prissättning;

    Sammanfattning : Traditionellt sett har prissättningen centrerats kring parametrar som efterfrågan, konkurrenter och kostnader. På senare tid har externa parametrar blivit mer aktuellt att ta med i processen för utvecklandet av prissättningsstrategier. En central del är skapandet av långsiktiga relationer genom samverkan. LÄS MER