Sökning: "företags språk"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden företags språk.

  1. 1. Earnings management : Covid-19 pandemins påverkan på svenska företags användning av earnings management

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Pinky Li Erlandsson; Rasmus Larsson; Matilda Mineur; [2023]
    Nyckelord :Earnings management - The impact of the covid-19 pandemic on Swedish companies use of earnings management; Earnings management; Resultatmanipulering; Covid-19; Pandemi; Politisk osäkerhet; Modifierade Jonesmodellen; Diskretionära periodiseringar;

    Sammanfattning : Världen ställdes 2020 inför en helt oväntad pandemi som pågick fram till 2022. Under pandemins gång tillkom flertalet olika lagar, stöd och begränsningar för både personer och företag. Vissa av dessa åtgärder var så extrema att ingen hade kunnat förutse att något sådant skulle ske. LÄS MER

  2. 2. Who is it for? Ambiguous language and privacy policies : A lexical analysis of social media companies privacy policies

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elliot Legler; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "The Bird is Freed" - En kvalitativ studie om social legitimitet på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hedda Palmstierna; Eric Oscarsson; Alice Ekstrand; [2023]
    Nyckelord :ledarskap; social legitimitet; sociala medier; Twitter; Elon Musk; Business and Economics;

    Sammanfattning : Fem nyckelord: ledarskap, social legitimitet, sociala medier, Twitter, Elon Musk Forskningsfråga: Hur kan ledare använda sig av kontroversiella uttalanden på sociala medier för att skapa och upprätthålla social legitimitet? Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur ett kontroversiellt språk och uttalanden på sociala medier, med Twitter som exempel, kan användas för att skapa och upprätthålla en social legitimitet. Detta görs genom att analysera ledaren Elon Musks tweets samt hur hans följare besvarar detta. LÄS MER

  4. 4. En bild säger mer än tusen ord : En kvalitativ studie om vad som väcker konsumenters intresse på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Amanda Alvberg; [2022]
    Nyckelord :Visual elements; interior design images; interior design companies; Instagram; rhetoric; Visuella element; inredningsbilder; inredningsföretag; Instagram; retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är ett fenomen som växer sig större och blir alltmer förekommande världen över. En av de mest använda plattformarna är Instagram där människor genom bilder kan dela med sig av sin vardag och där företag får chansen att sprida sitt varumärke genom en visuell kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Ett universellt språk löser ett universellt problem : En studie om det upplevda signaleringsvärde som ett internt pris på koldioxid medför

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Matilda Rohman; Isabell Walther; [2022]
    Nyckelord :Internal carbon pricing; internal price on carbon; signal; signaling theory; price signal; information asymmetry; Internprissättning av koldioxid; internt pris på koldioxid; signal; signaleringsteorin; prissignal; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företag har idag press från intressenter i samhället att reducera sina koldioxidutsläpp. Internprissättning av koldioxid är ett verktyg för företag att internalisera sina externa koldioxidkostnader. Det signalerar information till intressenter om kostnaden för företags koldioxidutsläpp i syfte att reducera dessa. LÄS MER