Sökning: "företags strategi]"

Visar resultat 1 - 5 av 340 uppsatser innehållade orden företags strategi].

  1. 1. Energikrisens inverkan på lönsamheten och framtida investeringar En empirisk studie av energikrisens inverkan på tillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Jungmark; Alexander Wahlberg; [2024-03-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt de komplexa sambanden mellan energikrisen och dess konsekvenser för lönsamheten och investeringsstrategierna för tillverkande företag. Genom 6st intervjuer har vi fördjupat oss i hur företag, med avstamp i energikrisen, omvärderat planerade investeringar och omstrukturerat sina verksamheter för att möta de utmaningar de ställts inför. LÄS MER

  2. 2. Integrering av hållbarhet inom den traditionella ekonomistyrningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Rahima Shareefi; [2024-02-20]
    Nyckelord :Sustainability; integration sustainability; management control system; triple bottom line; balanced scorecard; sustainability balanced scorecard;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet är något som i dagens samhälle är alltmer aktuellt. Vi lever i en värld som kräver att vi rättar oss och anpassar oss efter globala uppmaningar. LÄS MER

  3. 3. Dubbel väsentlighetsanalys i praktiken : En kvalitativ studie om kritiska steg i analysprocessen

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Sigrid Hjelm Redin; [2024]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Materiality Assessment; Double Materiality; Stakeholder Engagement; CSRD; NFRD; Hållbarhetsrapportering; Väsentlighetsanalys; Dubbel Väsentlighetsanalys; Intressentengagemang; CSRD; NFRD;

    Sammanfattning : Ekonomisk tillväxt kan ge upphov till bland annat klimatförändringar och sociala ojämlikheter, och innebär ett hot mot EU:s och världens fortsatta överlevnad. EU har därav framfört en tydlig strategi för hållbar utveckling i sin så kallade gröna giv, som syftar till att bana väg för en grön omställning i EU och vars slutmål är klimatneutralitet senast år 2050. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Sthen; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; associationsrätt; marknadsföringsrätt; miljöpåståenden; hållbarhetsredovisning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER

  5. 5. Institutionalismens förklaring till företags tendenser att producera liknande hållbarhetsrapporter : en kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jennifer Andersson; Sofia Wikman; [2023]
    Nyckelord :ESG; ESG-betyg; hållbarhetsrapportering; institutionell teori; isomorfism;

    Sammanfattning : Syfte: Refinitiv Eikon erbjuder betygsättning av företags ESG-prestation, data rankas för att möjliggöra jämförelse mellan olika företag. Till grund för betyget ligger bland annat företagens egna hållbarhetsrapporter, en rapport som inte innefattas av något obligatoriskt ramverk. LÄS MER