Sökning: "företags strukturer"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden företags strukturer.

  1. 1. Möjligheter och begränsningar hos företags användande av generativ design

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Simon Lindeborg; Egbal Safari; Elias Sahlin; [2023]
    Nyckelord :generative design GD ; artificial intelligence AI ; product development process; obstacles and opportunities.; generativ design GD ; artificiell intelligens AI ; produktutvecklingsprocess; hinder och möjligheter.;

    Sammanfattning : Denna studie besvarar vilka möjligheter och hinder som i dagsläget finns för teknologin generativ design (GD) inom företag. Frågeställningen besvarades genom en insamling av befintlig kunskap i form av en litteraturstudie som senare kombinerades med dagens kunskap i branschen genom kvalitativa intervjuer, semi-strukturerade intervjuer, med personer som kommit i kontakt med teknologin. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning utifrån ett internt företagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Emilsson; Anna Ljungkvist; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; internal sustainability work; structures and people; structuring theory; human agency; CSRD-directive; Hållbarhetsredovisning; internt hållbarhetsarbete; strukturer och människor; struktureringsteori; human agency; CSRD-direktiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällets medvetenhet om klimathot har ökat det senaste decenniet, vilket medfört att fler företag både vill och måste redogöra för sitt ansvar, i och med nya lagkrav och direktiv om hållbarhetsrapporten. Hållbarhetsredovisningen kan ses som ett internt verktyg som hjälper företag att samla in, analysera och kommunicera hållbarhetsinformation. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation eller resultat : En kvalitativ studie om synen på kvinnligt och manligt ledarskap inom verkstadsindustrin

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sandra Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Gender; leadership; organizational culture; stereotypes; manufacturing industry; Kön; ledarskap; organisationskultur; stereotyper; verkstadsindustri;

    Sammanfattning : I debatten om ökad jämställdhet på arbetsmarknaden diskuteras möjligheten till att nå ledande positioner, endast 32 % av ledande poster i den privata sektorn fylls av en kvinna. Människors uppfattningar och normer skapar tillsammans organisationskulturen vilket har stor påverkan på ett företags utveckling. LÄS MER

  4. 4. How to organize companies to prepare for growth while maintaining the ability to be innovative

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amelia Lembke; Christian Aguayo; [2021]
    Nyckelord :Corporate Entrepreneurship; Entrepreneurial Orientation; Organizational Structure; Growth; Intraprenörskap; Entreprenöriell orientering; Organisationsstruktur; Tillväxt;

    Sammanfattning : It is important for organizations to enforce corporate entrepreneurship in order to enable innovation and growth which can lead to more job opportunities and economic growth. Enforcing corporate entrepreneurship during growth is difficult and much of the current research contradicts each other by saying that growth is handled by formalizing and structuring while corporate entrepreneurship is enforced by having a simple and loose organization. LÄS MER

  5. 5. Åskådaren har blivit lagkapten : Hur arbetar svenska DTC-företag för att engagera samt involvera kunder?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Mattias Johansson; Jesper Ekberg; Markus Magnusson; [2021]
    Nyckelord :DTC; medskapande; SoMe-engagemang; preferens-fokuserad feedback; idé-fokuserad feedback; intresse-fokuserat community; produkt-fokuserat community; inkluderande tonalitet; professionell tonalitet;

    Sammanfattning : Affärsstrategin direct-to-consumer (DTC) innebär en direkt försäljnings- och distributionskanal från företag till slutkund. Medskapande och engagemang på sociala medier är betydelsefulla faktorer för att förädla de fördelar som DTC ger upphov till. LÄS MER