Sökning: "företags värdering"

Visar resultat 1 - 5 av 149 uppsatser innehållade orden företags värdering.

  1. 1. Betydelsen av ESG för kapitalanskaffning : Hur institutionella investerare värderar ESG och vad de söker för information

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Henrik Bergh; Emil Skog; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; ESG; institutional investors; capital acquisition; SME companies; integrated reporting; Hållbarhetsrapportering; ESG; institutionella investerare; kapitalanskaffning; SME-bolag; integrerad rapportering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Till följd av att ESG är ett icke-finansiellt bedömningsområde har många investerare historiskt valt att inte profilera sin egen verksamhet med ambitiösa hållbarhetsmål. De senaste årens åtstramade regulatoriska omgivning och ökande ESG-engagemang hos intressenter ställer alltmer krav på institutionella investerare att integrera ESG-bedömningar när de utvärderar nya investeringsmöjligheter. LÄS MER

  2. 2. REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linn Rönnvall; Sofie Özaras; [2022-02-24]
    Nyckelord :Electronic word-of-mouth; Receptionsforskning; Trovärdighet; Reklam; Instagram; Influencer Marketing; Marknadsföring; Unga Kvinnor;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna 20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas reklamens trovärdighet olika beroende på vilken sorts reklam det är samt hur den förmedlas? Teori: Electronic word-of-mouth, receptionsforskning Metod: Kvalitativ studie Material: Individuella semistrukturerade intervjuer Resultat: Studiens centrala resultat är att reklamens upplevda trovärdighet påverkas av en mängd olika faktorer såsom den upplevda genuiniteten i reklamen, influencers relation till produkten, hur personlig reklamen uppfattas, den uppfattade kommersialiteten i influencers reklam samt hur influencern uttrycker sig i förhållande till produkten som marknadsförs. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan tillväxtestimering och värdering : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Filip Jarneving; Joakim Gasovski; [2022]
    Nyckelord :valuation; discounted cash flow; WACC; CAPM; EBIT; financial analytics; overvaluation; financial markets; värdering; diskonterat kassaflöde; WACC; CAPM; EBIT; finansiell analys; övervärdering; finansiella marknader;

    Sammanfattning : För att upprätthålla en blomstrande ekonomi i samhället är det viktigt att marknaderna och de finansiella systemen är välfungerande och rationella, eftersom stabil ekonomisk tillväxt ökar välfärden i samhället. En grundläggande förutsättning för detta antagande är att företag värderas med förnuft och rationalitet för att undvika övervärderingar, vilket i sin tur kan ledatill volatilitet och minskad likviditet som inte är fördelaktigt för att upprätthålla förtroende föraktievärdering. LÄS MER

  4. 4. Vem blir en padel-entreprenör? : En studie om hur entreprenörer identifierat padel som en affärsmöjlighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Hampus Johansson; Jonathan Löfberg Elg; Jesper Axelsson; [2022]
    Nyckelord :identify a trend; finding business opportunities; personal entreprenuership; entreprenuer as a person; entreprenuerial alertness; trend or fad; effectuation.;

    Sammanfattning : Trender är ett fenomen som innebär en tydlig och stabil förändring av något på marknaden. Inom sportens värld finns det en trend som varit speciellt uppmärksammad och aktuell de senaste åren. LÄS MER

  5. 5. Skillnader samt risker och utmaningar i värderingsprocessen av förvaltnings fastigheter i företag som tillämpar K3 respektive IFRS 13

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Max Bertilsson; Pontus Öhrling; [2022]
    Nyckelord :Property valuation; valuation process; risks; challenges; internal valuation; external valuation; K3; IFRS; Fastigh etsvärdering; värderingsprocessen; risker; utmaningar; intern vä rdering; extern v ärdering; K3; IFRS;

    Sammanfattning : Värdering av förvaltningsfastigheter är komplext. Det finns många olika metoder att använda sig av i värderingsprocessen kring förvaltningsfastigheter, vilket skapar en osäkerhet kring vad som är det korrekta värdet. Osäkerhet är ett bestående problem som alltid kommer att finnas i värderingsprocessen. LÄS MER