Sökning: "företags"

Visar resultat 16 - 20 av 5007 uppsatser innehållade ordet företags.

  1. 16. Hållbarhetsredovisning genom dubbel väsentlighetsanalys : Effekter på legitimitet och intressenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Leijonqvist; Maja Mattiasdotter; [2024]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; dubbel väsentlighetsanalys; hållbarhetsredovisning; EUdirektiv; intressenter; legitimitet;

    Sammanfattning : I en värld där hållbar utveckling blir allt mer centralt skapas osäkerheter på marknaden. Dessa osäkerheter kan påverka utbud och efterfrågan och nya regleringar kan komma att bli begränsande för företagen. LÄS MER

  2. 17. Dubbel väsentlighetsanalys i praktiken : En kvalitativ studie om kritiska steg i analysprocessen

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Sigrid Hjelm Redin; [2024]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Materiality Assessment; Double Materiality; Stakeholder Engagement; CSRD; NFRD; Hållbarhetsrapportering; Väsentlighetsanalys; Dubbel Väsentlighetsanalys; Intressentengagemang; CSRD; NFRD;

    Sammanfattning : Ekonomisk tillväxt kan ge upphov till bland annat klimatförändringar och sociala ojämlikheter, och innebär ett hot mot EU:s och världens fortsatta överlevnad. EU har därav framfört en tydlig strategi för hållbar utveckling i sin så kallade gröna giv, som syftar till att bana väg för en grön omställning i EU och vars slutmål är klimatneutralitet senast år 2050. LÄS MER

  3. 18. Betydelsefulla kriterier för kundens val mellan molnbaserat eller lokalt installerat affärssystem, och specifikt affärssystem : En fallstudie av tre kund–systemimplementatörsrelationer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Larsson; [2024]
    Nyckelord :affärssystem; molnbaserade affärssystem; lokalt installerade affärssystem; systemimplementatör; konsult; kriterier; urvalskriterier; beslutsmodell; beslutsmetod;

    Sammanfattning : Dagens moderna affärsmiljö utmärks av ständiga tekniska förändringar. I en tid av snabb digitalisering är det betydelsefullt att säkerställa en modern teknologisk infrastruktur som står sig i framtiden. Konceptet molnbaserade affärssystem har vuxit snabbt de senaste åren och förväntas fortsätta växa. LÄS MER

  4. 19. Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Elsa Berg; Alicia Bergström; [2024]
    Nyckelord :Middle manager; employee resistance to change; change aversion; change management; managing resistance to change.;

    Sammanfattning : Titel: Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Elsa Berg och Alicia Bergström Handledare: Emilia Kvarnström   Datum: 2024 - Januari   Syfte: Idag driver företag ständigt förändring- och utvecklingsarbeten och med förändringar kommer ofta motståndsreaktioner. Motstånd mot förändring från medarbetare behöver bemötas och hanteras för att förändringar ska kunna fortgå i verksamheter. LÄS MER

  5. 20. Free-to-fee - en fråga om affärslogik : Utmaningen att ta betalt för tjänster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Bernt Gustin; Malin Thunholm; [2024]
    Nyckelord :Free-to-Fee; Service Infusion; servitization; Product-Service Systems; Service-Dominant Logic; Tjänster; tjänstelogik; Free-to-Fee; tjänstefiering; service infusion; product-service systems;

    Sammanfattning : Inledning: Den tillverkande industrin har länge ansetts ha en stor tillväxtpotential i en ökad tjänstefiering och att det finns en stor outnyttjad potential i tjänster för sålda produkter som kan realiseras genom intäkter för tidigare upplevda gratistjänster genom en process som kallas Free-to-Fee. Syfte: Studiens syfte är att undersöka tillverkande företags interna förståelse av de processer som leder till behovet att genomföra en Free-to-Fee-transition, det vill säga hur man idag hanterar tjänster relativt produkter i sina erbjudanden till marknaden och varför man i vissa fall inkluderar tjänster “gratis” i samband med en produktförsäljning. LÄS MER