Sökning: "företagsekonomi 2019"
Visar resultat 1 - 5 av 724 uppsatser innehållade orden företagsekonomi 2019.
1. Tillämpning av Altman Z score på fotbollsallsvenskan utifrån finansiell obestånd : En Kvantitativ studie om hur allsvenska fotbollsklubbar har hanterat utmaningarna från covid-19 utifrån ett finansiellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Background: Football is one of the biggest sports in the world. Just as the rest of the world has been affected by the pandemic, the Allsvenskan has also been affected. What is analyzed in this study are various financial key figures through the Altman z score which shows whether the clubs can cope with financial insolvency. LÄS MER
2. En kvantitativ studie om sambandet mellan lönsamhet och kapitalstruktur före och under Covid-19
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera det statistiska signifikanta sambandet mellan kapitalstruktur och lönsamhet för bolag noterade på OMXS Large Cap. Det görs under tidsperioden före samt under Covid-19 och studien använder sig av ett antal variabler för att kunna analysera ett potentiellt samband över en femårsperiod. LÄS MER
3. Mind the gap : En fenomenologisk analys av möjligheter och hinder för entreprenöriell förnybar elproduktion i Stockholms skärgård
Master-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : This study uses Friederike Welter’s (2011; Welter, Baker & Wirsching 2019) concept of contextualizing entrepreneurship by analyzing discrete and omnibus variables within contexts to distinguish underlaying factors that hinder or create opportunities for increased entrepreneurship within renewable energy sources in Stockholm’s archipelago. The study is based on semi-structured interviews from stakeholders who work with renewable energy in the area both within the private and public sector. LÄS MER
4. Artificiell Intelligens i Digital Marknadsföring : En kvalitativ studie om konsumentintegritet i samband med nyttjandet av AI
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Digital tools are rapidly evolving (Quach et al. 2022), and this is a contributing factor to the increase in breaches of consumer privacy. This creates a need to understand how consumers relate to marketing using Artificial Intelligence (AI) and personal information to enable personalization (Kumar et al. 2019). LÄS MER
5. Hur har utdelningspolicyn förändrats under och efter COVID-19 krisen? - En kvantitativ studie av bolag på Stockholmsbörsen mellan 2017-2022
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Coronavirsuet upptäcktes i Kina i slutet av 2019 och spred sig sen över världen för att 2020 nå Europa och Sverige. Här liksom i många andra länder så sattes allt på paus pågrund av de restriktioner som rådde vilket påverkade ekonomin väldigt kraftigt. LÄS MER