Sökning: "företagsekonomi dagligvaruhandeln"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden företagsekonomi dagligvaruhandeln.

  1. 1. Vilken matbutik väljer du? : En kvantitativ studie om konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Eriksson; Philip Ljung; [2023]
    Nyckelord :Konsumentens beslutsresa; konsumentbeteende; varumärkeslojalitet; prisbild; dagligvaruhandel.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse för konsumentens beslutsresa inom svensk dagligvaruhandel. Detta genom att undersöka hur konsumentens beslutsresa ser ut samt effekten av varumärkeslojalitet och prisbild i valet av matbutik. LÄS MER

  2. 2. Hur kan resistens i varuflödeskedjan förbättra servicegraden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jessica Jakobsson; Therese Issa; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Varuflödeskedjor har efter covid-19 pandemins utbrott upplevt stora störningar i flödet.Dagligvaruhandeln fick erfara extrema konsumentbeteende som innebar bunkring ochpanikköp. Dessutom kombinerades detta med råvarubrist och långa ledtider hos leverantörersom ledde till stora förseningar. Detta medförde även en försämrad servicegrad. LÄS MER

  3. 3. Leder kompensation för servicefel till olika grad av kundnöjdhet beroende på hur kompensationen uttrycks? En enhetseffekt i dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Bayan Alkhalaf; Katja Åberg; [2023]
    Nyckelord :Anchoring effect; unit effect; service recovery; service recovery paradox; service failure; cognitive bias.;

    Sammanfattning : Title: Does compensation after service failure lead to different levels of customersatisfaction depending on how the compensation is expressed? A unit effect in the grocery store context. Aim: In case of service failure, companies must recover the service to regain customer satisfaction. How compensation is expressed, e.g. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföringsstrategier Inom Dagligvaruhandel Under Hög Inflation : En Kvalitativ Studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Adris Ahmady; Maryam Mohammed; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier inom dagligvaruhandeln under hög inflation Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Adris Ahmady och Maryam Mohammed Handledare: Peter Ek Datum: 2023-juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringsstrategier för företag inom dagligvaruhandel under en hög inflationstakt. För att bidra med ökad förståelse kring hur företagens marknadsföring påverkas, görs en jämförelse mellan strategier inom marknadsföring som företagen tillämpar under normala ekonomiska omständigheter och hur dessa förändrats eller påverkats under en ekonomisk kris, i detta fall en stigande inflation. LÄS MER

  5. 5. Hur hanteras negativa händelser i företagets hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om hur företag presenterar negativa händelser ur ett branschperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Ahlenius; Edvin Engbom; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; negative events; legitimization strategies; balance; GRI; Hållbarhetsredovisning; negativa händelser; balans; legitimeringsstrategier; GRI;

    Sammanfattning : Att uppnå balans är en viktig aspekt inom hållbarhetsredovisning, trots detta är det inte ovanligt att företagens hållbarhetsrapporter är i en obalans. Det har visat sig vara en överrepresentation av positiva händelser i dessa rapporter. LÄS MER