Sökning: "företagsekonomi ekologisk"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden företagsekonomi ekologisk.
1. Hur ser de allmännyttiga bostadsbolagen på hållbara investeringar? : En studie om hållbarhet, hållbart byggande och hur allmännyttiga fastighetsbolag överväger och kalkylerar investeringar.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur ser de allmännyttiga bostadsbolagen på hållbara investeringar? Ämne: Kandidatuppsats inom företagsekonomi med inriktning företagsfinansiering och fastighetsvärdering, 15 hp Författare: Adam Lundqvist och Måns Rickardsson Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur allmännyttiga fastighetsbolag avväger ekonomisk och ekologisk hållbarhet vid investeringar. Forskningsfråga: Hur sker avvägningen mellan hållbarhetsaspekter och ekonomiska mål? Metod: Studien inleds med att identifiera forskningsluckan för att sedan utifrån tidigare forskning utforma en problemformulering. LÄS MER
2. ” Lågkonjunktur - ett hinder för utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle?”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Hållbarhet, hållbar utveckling och ekologiskt är idag vanligt förekommande begrepp i samhället. Människans globala påverkan på naturen har de senaste decennierna accelererat snabbare än någonsin. En stor bidragande faktor till de ökade utsläppen av växthusgaser är konsumtionen. LÄS MER
3. LOGISTISK AUTOMATIONOCH HÅLLBARHET : En kvalitativ studie om hur företag beaktar hållbarhet före, under och efter implementeringen av logistiska automationslösningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Logistiskbranschen präglas idag av stora förändringar där automatisering som följd av teknologins utveckling möjliggjorts och genomförs idag i allt större omfattning. Förändringen som delvis eller helt ersätter manuella processer med automatiska bidrar till effektivare, säkrare och mer ergonomiska logistikprocesser. LÄS MER
4. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER
5. Köttproducenter och processen för miljöcertifiering : En kvalitativ studie om miljömärkningar ur köttproducentens perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Studien behandlar köttproducenternas egna åsikter och tankar kring miljömärkningaroch ekologisk produktion. Tidigare studier har främst behandlat konsumenten och dennes attityd gentemot certifieringar och producenterna har befunnit sig i bakgrunden som tysta åskådare. LÄS MER