Sökning: "företagsekonomi förklaring"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden företagsekonomi förklaring.

  1. 1. Earnings management och ekonomiska kriser : En jämförande studie mellan olika marknadsekonomier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Johansson; Moa Nielsen; [2023]
    Nyckelord :accounting; financial reporting; earnings manipulation; earnings management; redovisning; finansiell rapportering; redovisningsmanipulering; earnings management;

    Sammanfattning : Ekonomiska kriser är incitament till ökad användning av earnings management på grund av företagens osäkra omvärld. Sambandet mellan earnings management och ekonomiska kriser varierar mellan att vara positivt eller negativt utan slutsatser om vad tidigare motstridiga resultat egentligen beror på. LÄS MER

  2. 2. Prospektansvar: Om styrelseledamöters ansvar vid fel och brister i aktieprospekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Martin Vidakovic; [2023]
    Nyckelord :Associationsrätt; Aktiebolagsrätt; Skadeståndsrätt; Värdepappersmarknadsrätt; Aktiemarknadsrätt; Prospekt; Nyemission; Företagsekonomi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Mål om prospektansvar, det vill säga civilrättsligt ansvar för innehållet i prospekt, är ovanliga i svenska domstolar. Historiskt har endast ett fåtal sådana mål prövats, varav endast två har berört bolagsledningens ansvar. Inget sådant mål avseende bolagsledningens ansvar har prövats av Högsta domstolen. LÄS MER

  3. 3. KAN AKTIV FONDFÖRVALTNING VARA ETT VÄGVINNANDE KONCEPT? : En analys av den svenska fondmarknaden i tider av ekonomisk osäkerhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Simon Sjöberg; Gustav Larsson Flink; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie så undersöks om aktivt förvaltade fonder presterar bättre än passivt förvaltade fonder i perioder med ekonomisk osäkerhet. Aktiva fonder syftar till att generera överavkastning genom aktiva val av värdepapper och “marknadstiming”, samtidigt som passiva fonder strävar efter att replikera avkastningen hos ett specifikt marknadsindex. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkas konsumenter av cookienotiser? : En kvalitativ studie om unga vuxnas beteende kopplat till cookienotiser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Boman; Michell Menes Rodriguez; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Cookienotiser; Konsumentbeteende; Konsumenter; Unga vuxna; Millennials; Gen Z;

    Sammanfattning : Alla konsumenter som någon gång besökt en hemsida har också mötts av encookienotis. För de allra flesta är cookienotiser en del av den digitala vardagen. I ochmed att GDPR ändrat lagstiftningen om hur webbplatser ska informera om cookiesmåste alla hemsidor inom EU presentera en cookienotis idag. LÄS MER

  5. 5. Inkonsekvens mellan attityd och beteende inom hållbar klädkonsumtion : En kavlitativ studie om de faktorer som påverkar attityd-beteende gapet hos Generation Z

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Frida Hedin; Izabelle Rosbäck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de industrier som har störst påverkan på miljön. Dess negativa påverkan på hållbar utveckling har de senaste åren varit ett aktuellt och omtalat ämne. Trots detta fortsätter vi att konsumera kläder utan hänsyn till hållbarhet. LÄS MER