Sökning: "företagsekonomi frågeställningar"
Visar resultat 1 - 5 av 145 uppsatser innehållade orden företagsekonomi frågeställningar.
1. Den värdebaserade vårdens upplevelse
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur införandet av managementkonceptet värdebaserad vård upplevs av vårdgivare respektive patienter. Vi vill även undersöka hur arbetet med värdebaserad vård påverkar kvaliteten av vården. LÄS MER
2. Jämförelse av genusperspektivens legitimitet i redovisnings- och revisionsbranschen : - En kvalitativ studie med fokus på kvinnans kompetens och maktskillnader
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 29 maj 2023 Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens universitet Författare: Sara Alhaj Khalifa Danijella Matic (1999/04/24) (2000/05/10) Titel: Jämförelse av genusperspektivens legitimitet i redovisnings- och revisionsbranschen - En kvalitativ studie med fokus på kvinnans kompetens och maktskillnader Handledare: Dariusz Osowski Nyckelord: Kompetens, maktskillnader, legitimitet, kön (kvinnor/ män), redovisning, revision & kvotering Frågeställningar: Vilket inflytande har kompetens och maktskillnader på kvinnan i förhållande till hierarkiska uppgångar i karriären inom redovisnings- och revisionsbranschen?Vilka orsaker förklaras ligga till grund för kvinnans svårighet till en hierarkisk karriäruppgång? Vilka konsekvenser och påföljder kan upprättas utifall kvinnor inte kan nå ledande positioner i redovisning- och revisionsbranschen? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka genusperspektiv, med kvinnans roll som utgångspunkt. Studien kommer dessutom att fokusera på legitimitetsfrågor med fokus på kompetens och maktskillnaders inflytande, för att studera kvinnors hinder, möjligheter och konsekvenser för att nå ledarpositioner inom redovisnings- och revisionsbranschen. LÄS MER
3. Från ord till handling: bakom konsumenternas gröna fasad : En studie om gapet mellan attityd och handling inom den svenska klädindustrin.
Master-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : The subject of sustainable development is growing in relevance, and never before has research on the subject been as essential. Research shows that the globalization of the clothing industry has a significant impact on both climate and society. LÄS MER
4. Rekrytering i privat och offentlig sektor : - En kvalitativ studie som jämför rekryteringsprocesser mellan den privata och offentliga sektorn i Västerås kommun
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Grankvist, Philip Hammer, Viktor Pizzoni Elfving, Benjamin (99/07/30) (01/03/14) (01/12/20) Titel: Rekrytering i privat och offentlig sektor -En kvalitativ studie som jämför rekryteringsprocesser mellan den privata och offentliga sektorn i Västerås kommun Handledare: Konstantin Lampou Nyckelord: Rekrytering, Rekryteringsprocess, Offentlig sektor, Privat sektor Frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns det i rekryteringsprocessen mellan offentlig och privat sektor, hur överensstämmer dessa med teoretiska modeller för rekrytering? Vad kan den offentliga och privata sektorn lära sig av varandra i respektive rekryteringsprocess? Syfte: Syftet med undersökningen är att få en djupare insyn i olika organisationers rekryteringsprocesser i den offentliga och privata sektorn. För att sedan se vilka skillnader och likheter som existerar mellan sektorerna samt vad de kan lära sig av varandra. LÄS MER
5. Flockbeteende och investeringsbeslut på aktiemarknaden : En studie om småsparare och investeringsbeslut på aktiemarknaden
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Under de senaste åren har intresset för aktieinvesteringar ökat i takt med att sociala medier har blivit alltmer populärt. Idag är det vanligt att människor kommunicerar i digitala utrymmen för att utbyta, sprida och dela information och åsikter. LÄS MER