Sökning: "företagsekonomi grund teori"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden företagsekonomi grund teori.

  1. 1. ESG-betygets värderelevans : En studie om ESG-betygets värderelevans för listade bolag i Norden och USA

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Nordin; Markus Leutwiler; [2023]
    Nyckelord :ESG; Värderelevans; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett ämne som blir alltmer aktuellt och brådskande då klimatförändringar blir mer påtagliga och tvingar människor ut på flykt. Ett flertal initiativ har skapats för att ta itu med detta och initiera företag världen över att arbeta att inkludera hållbarhet i deras verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Corporate Social Responsibility (CSR):s påverkan på lönsamhet : En kvantitativ studie av 208 amerikanska börsnoterade bolag och 253 europeiska börsnoterade bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Ruaa Mohammed; Suhaib Nasrallah; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; ESG; Financial performance; Profitability; Company Value; Stakeholder theory; Legitimacy theory; Return on Assets; Return on Equity.; Företags sociala ansvar; ESG; Finansiell prestation; Lönsamhet; Företagsvärde; Intressent teori; Legitimitetsteori; Avkastning på total kapital; Avkastning på eget kapital.;

    Sammanfattning : Titel: Corporate Social Responsibility (CSR): påverkan på lönsamhet. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi.  Författare: Ruaa Mohammed & Suhaib Nasrallah Handledare: Jan Svanberg Datum: 2023-Maj Syftet: Frågor kring miljö och hållbarhet har blivit alltmer intressant hos företag och intressenter. LÄS MER

  3. 3. INVESTERARES REAKTIONER PÅ SPELARÖVERGÅNGAR : En kvantitativ studie om hur spelarövergångar inom fotbollenpåverkar aktiepriset

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Samuel Sjödin; Mattias Öster Waara; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Summorna som fotbollsklubbarna betalar för spelarförvärv har ökat avsevärt i modern tid. Inträdet av rika majoritetsägare med andra agendor än att vinstmaximera samt exponeringen sporten fått världen över har lett till att omsättningen nästan dubblerats mot för 10 år sedan. LÄS MER

  4. 4. Rekryteringsprocesser i Teori och Praktik : En kvalitativ fallstudie om Eskilstuna kommun

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Kristian Dabeski; Sami Eid Mohammad; [2023]
    Nyckelord :Idealtypiska rekryteringsprocesser; 360 modellen; Bedömningscirkeln och 12-stegs modellen;

    Sammanfattning : Date: 2023-05-30Level: Bachelor thesis in Business Administration, 15 creditsInstitution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors: Kristian Dabeski Sami Eid Mohammad (02/02/24) (01/04/19)Title: Recruitment processes in Theory and PracticeSupervisor: Johan Grinbergs Keywords: Ideal Recruitment process, 360˚ model, the Assessment Circle and 12-step model Research questions: What challenges and consequences can arise when there is a gap between the organisation’s theoretical and practical application of recruitment processes?How can the ideal-typical recruitment processes be evaluated based on usability and applicability in practice?Purpose: The purpose of this study is to study a recruitment process and deepen understanding of recruitment processes using ideal-typical recruitment models.Method: This study uses a qualitative research method with semi-structured interviews to collect empirical data from interviewees with different experience in recruitment. LÄS MER

  5. 5. De unga konsumenterna : En fokusgruppstudie om internetbaserad reklam

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Moa Edström; Alva Ek; [2023]
    Nyckelord :Children; Marketing; Advertising; Ethics Social media; Barn; Marknadsföring; Reklam; Etik Sociala medier;

    Sammanfattning : As it becomes increasingly common for children to be exposed to advertising on the internet at an early age, it becomes Crucial for companies to market themselves ethically. Children are daily exposed to an overwhelming amount of internet advertising, shaping their consumption habits and behavior. LÄS MER