Sökning: "företagsekonomi lag"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden företagsekonomi lag.

  1. 1. Banking sector performance amid crisis : A study on the impact of quantitative easing on bank stock returns in the US during COVID-19

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Barbara Eyram Ephraim; [2023]
    Nyckelord :bank performance; bank stock returns; monetary policy; quantitative easing;

    Sammanfattning : It is widely accepted that banks are one of the most significant financial intermediaries in any economy, facilitating the flow of capital between savers and borrowers. While this may be the case in many advanced economies, including the US, little research has been done on how the quantitative easing (QE) program of central banks affects bank performance. LÄS MER

  2. 2. Frivillig hållbarhetsinformation – ett oreglerat område : En kvalitativ innehållsanalys av frivillig hållbarhetsinformation hos tio svenska företag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Tea Pellesgård; Katarina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Voluntary sustainability information; industry affiliation; Standardized frameworks; Legitimacy theory; Signaling theory; Qualitative analysis of content; Frivillig hållbarhetsinformation; Branschtillhörighet; CSR; Standardiserade ramverk; Legitimitetsteorin; Signaleringsteorin; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de senaste årtiondena har det växt fram en trend, både nationellt och internationellt, där hållbarhet har hamnat i fokus. Sedan 2017 har vi i Sverige lag på att vissa företag ska upprätta en hållbarhetsrapport men det är enbart 0,1 procent av alla svenska företag som omfattas av lagen. LÄS MER

  3. 3. Influencers och konsumenters köpbeteende på TikTok : En kvantitativ och kvalitativ undersökning på köpbeteenden hos konsumenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Melis Cetin; Mickaela Georges; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; TikTok; Sociala medier; Mikro-influencer; Makro-influencer; Source credibility;

    Sammanfattning : As the development of digitization becomes more extensive and integrated into our daily lives, it shapes people around the world. This influence extends to how we create value, communicate, and consume. LÄS MER

  4. 4. Social hållbarhet i bostadsförvaltande bolag : En jämförelse mellan noterade och onoterade allmännyttiga bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josephine Eriksson; Sissel Ternström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Företag är under en ökande press att ta ett ansvar gällande deras hållbarhetsarbete. För bostadsförvaltande bolag är den sociala aspekten viktig, speciellt i de områden där det råder segregation och andra problem. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisningar: att kommunicera utvecklingen och konsekvenserna av sin verksamhet : En kvalitativ studie om sex företag inom den svenska dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tom Andersson Landén; André Orellana von Essen; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Communication; CSR; The Swedish beverage industry; Annual accounting act.; Hållbarhetsredovisning; Kommunikation; CSR; Svenska dryckesbranschen; Årsredovisningslag.;

    Sammanfattning : Sedan flera år tillbaka har det diskuterats hur samt vilket ansvar som företag bör ta inom samhället. Idag är det en självklarhet att företag bör arbeta för hållbarhet samt med Corporate Social Responsibility samtidigt som de måste redovisa sitt arbete enligt lag. LÄS MER