Sökning: "företagsekonomi utvärdering"

Visar resultat 16 - 20 av 61 uppsatser innehållade orden företagsekonomi utvärdering.

  1. 16. En utveckling och utvärdering av Piotroskis F_SCORE : Med det icke-finansiella måttet CSR

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Frida Hamberg; Daniel Inaeus; [2017]
    Nyckelord :Investments; CSR; EMH; returns; Piotroski; Investering; CSR; EMH; avkastning; Piotroski;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt mer kapital allokeras mot hållbara företag som satsar på CSR, samtidigt som transparensen ökar när företag redovisar om deras hållbarhetsarbete. Det finns tidigare forskning som antyder en koppling mellan CSR och finansiell prestation. LÄS MER

  2. 17. Påverkas goodwill och vinst av intressenterna? : En kvantitativ studie om vinst är en faktor som intressenterna kan påverka i samband med nedskrivning av goodwill

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Ida Karlsson; Erik Mellgren; [2017]
    Nyckelord :goodwill; nedskrivning; IFRS; intressenter; beslut; vinst;

    Sammanfattning : Goodwillandelen i rörelseförvärv har under den senaste tiden blivit högre med ett genomsnitt på 51% under 2014 för alla gjorda förvärv enligt Gauffin et al., (2016, s. 1). Gauffin et al. LÄS MER

  3. 18. Kvalitetsutvärdering inom högre utbildning : En fallstudie av hur kvalitetsutvärdering uppfattas av professionen vid Karolinska Institutet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Therese Lüsch; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhällets krav på granskning och utvärdering av offentlig verksamhet ökar, samtidigt som kritiken mot just dessa processerär tydlig, både i forskningslitteratur och i massmedia. Denna paradox gör kvalitetsutvärdering inom offentliga organisationer intressant att studera. LÄS MER

  4. 19. Varumärkesstärkande samhällsansvar : En studie om hur CSR påverkar konsumenters attityder

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Johan Andersson; Robin Weiderstål; [2016]
    Nyckelord :CSR; brands; brand equity; consumers; attitude; awareness; CSR; varumärke; varumärkeskapital; konsument; attityd; medvetenhet.;

    Sammanfattning : Företags samhällsansvar (CSR) har utvecklats från ett fokus på etik till prestation och att således kunna fungera som ett strategiskt verktyg för differentiering och det är idag allmänt vedertaget för företag att använda sig av CSR med antagandet att detta genererar konkurrensfördelar. Samtidigt som CSR påvisats kunna skapa mervärde till ett företags varumärke ställs numera också krav från konsumenter att företag tar ett samhällsansvar. LÄS MER

  5. 20. En studie om ledare och medarbetares upplevelser av organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Anna Arvidsson; Matilda Johansson; [2016]
    Nyckelord :Organizational change; change management; implementation; evaluation; expectations of organizational change; change outcomes; Organisationsförändring; förändringsledare; implementering; utvärdering; förändringsresultat;

    Sammanfattning : Att genomföra en organisationsförändring kan vara omtumlande för de individer som arbetar i organisationen. Utvärdering av resultatet eller förändringsprocessen sker sällan och det kan bero på att de resurser som behovs inte finns i organisationen eller att det inte prioriteras. LÄS MER