Sökning: "företagsekonomiskt perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 87 uppsatser innehållade orden företagsekonomiskt perspektiv.

  1. 16. Franchising ur ett konkurrensperspektiv - Är regleringen för franchising tillräcklig eller finns det risk för snedvridning av konkurrensen på den inre marknaden?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johanna Olofsson; [2016]
    Nyckelord :Franchising; Konkurrensrätt; Artikel 101 FEUF; Kommissionens förordning 330 2010; Kommissionens riktlinjer om vertikala begränsningar 2010; Pronuptia de Paris; Business and Economics;

    Sammanfattning : Franchising är egentligen ett företagsekonomiskt begrepp vars avtal berör många rättsområden såsom konkurrensrätt, avtalsrätt, immaterialrätt samt arbetsrätt. Det en verksamhetsform som kombinerar ett lyckat beprövat affärskoncept med egenföretagande. LÄS MER

  2. 17. Löneunderlagsregeln – En diskussion om 2016 års föreslagna ändring ur ett företagsekonomiskt och statsfinansiellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Martin Svanberg; [2016]
    Nyckelord :löneunderlagsregeln; 3:12-reglerna; skatterätt; fåmansföretag; Law and Political Science;

    Sammanfattning : 3:12-reglerna är beteckningen på de särskilda regler som gäller för beskattningen av fåmansföretag. För att omfattas av reglerna krävs det att företaget är ett fåmansföretag enligt någon av de tre definitionerna samt att delägarens andel är kvalificerad. LÄS MER

  3. 18. Renommésnyltning enligt generalklausulen - En win-win situation för en snyltare?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Amanda Nyström; [2016]
    Nyckelord :civilrätt; företagsekonomi; marknadsrätt; renommésnyltning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Branding är en stor business i dagens affärsvärld. Termen används för att beskriva ett företags varumärkeskapitalsuppbyggande åtgärder. Det varumärkeskapital som byggs upp via brandingåtgärder utgör numera ofta en av ett företags mest betydande tillgångar. LÄS MER

  4. 19. Titt i trave : en studie över problemet med felsorterat sågtimmer i massavedsleveranse

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

    Författare :Alexander Bredal; Jacob Granberg; [2016]
    Nyckelord :felsorterat; sågtimmer; massaved; utebliven; intäkt;

    Sammanfattning : Felsortering av sågtimmer i massavedsleveranser är idag ett problem som inte har fått till-räckligt stor uppmärksamhet inom skogsbruket. Även om problemet noterats bland skogsä-gare så ser VMF Nord att detta är ett problem som behöver belysas ytterligare. Felsortering av sågtimmer sker både i skogen och vid transport till industrin. LÄS MER

  5. 20. Skolpengen i svenska gymnasieskolan : Skolpengen som del i reproduktionen av konkurrens på skolmarknaden, sett utifrån ett rektorsperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andreas Forsberg; [2016]
    Nyckelord :Skolpeng; gymnasieskola; intervju; skolmarknad; konkurrens;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka betydelsen av resursfördelningsinstrumentet skolpengen som del i reproduktionen av konkurrens på skolmarknaden, detta utifrån gymnasierektorers perspektiv i X kommun. Materialet i studien baserar sig på kvalitativa intervjuer med fyra rektorer från två kommunala respektive två fristående gymnasieskolor inom X kommun. LÄS MER