Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hållbarhetskommunikation i livsmedelsbutiker. En fallstudie av svenska matbutiker med fokus på kulturstyrning och hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnéa Wilhelmsson; Amelia Lindh; [2021-11-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Organisationer möter idag allt högre krav på att arbeta med hållbarhet och hållbarhetskommunikation. Detta framkommer bland annat av utarbetningen av FN:s 17 klimatmål och av tidigare studier gjorda av Svensk Handel (2016) och Jungrelations (2019). En av de industrier som påverkas kraftigt av klimatmålen är livsmedelsbranschen. LÄS MER

  2. 2. Kulturens inflytande på CSR : en undersökning av amerikansk och japansk hållbarhetsrapportering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Brodin; Amra Cosic; [2018]
    Nyckelord :CSR; G4; Sustainability reporting; USA; Japan; Hofstede; Cultural dimensions; Globalization; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; CSR; G4; hållbarhetrapportering; USA; Japan; Hofstede; kulturella dimensioner; globalisering; legitimitetsteorin; intressentteorin;

    Sammanfattning : Globalisering och den senaste tidens utveckling av CSR har föranlett ett behov av harmonisering av hållbarhetsrapportering likt rapporter av finansiell karaktär, för att på så sätt främja CSR-arbetet och underlätta vid investeringsbeslut. Idén bakom CSR är till stor del influerad av den anglosaxiska och europeiska syn på rättvisa, demokrati och sociala strukturer. LÄS MER

  3. 3. Företagskulturens roll, En jämförelse av ett moder- och dotterbolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Danielle Hamrin Waldehagen; Sofia Lind; [2014]
    Nyckelord :Företagskultur; moderbolag; dotterbolag; framgång; värderingar;

    Sammanfattning : Titel: Företagskulturens roll – en jämförelse av ett moder- och dotterbolag. Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Danielle Hamrin Waldehagen & Sofia Lind Handledare: Dr. LÄS MER

  4. 4. Att styra med företagskultur : Ur en daglig verksamhets perspektiv

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Therese Grannas; Linda Jonsson; [2013]
    Nyckelord :starka företagskulturer; dagligverksamhet; styrmedel; människosyn; värderingar; kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Att styra med företagskultur – ur ett dagligt perspektiv Nivå: C- uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Therese Grannas & Linda Jonsson Handledare: Stig Sörling & Tomas Källquist Datum: 2013 – juni Syfte och problemformulering: I litteraturen finns ett starkt löfte om hur starka företagskulturer kan bidra till företags framgångar. Det finns en brist på empirisk forskning som påvisar hur styrmedlet kan användas för att styra en daglig verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Företagskulturers unikhet : En jämförelse av två företagskulturer

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Alexandra Andersson; Julia Magnusson; Rashed Faizi; [2011]
    Nyckelord :Företagskultur;

    Sammanfattning : Företagskulturer är något som intresserat både forskare och chefer inom företagsvärlden i många år. Kulturen inom en organisation kan göra företaget mer effektivt, motivera personal och underlätta kommunikation. Dock går vissa tankebanor kring företagskulturer isär. LÄS MER