Sökning: "företagssamarbeten"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet företagssamarbeten.

  1. 1. Olika barn leker bäst : Samarbete mellan forskningsgrupper och startupföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Lindell; Tilde Mårlid; [2023]
    Nyckelord :Universitet-företagssamarbete; startupföretag; forskningsgrupper; engagemang; forskningsfinansiering;

    Sammanfattning : Universitet-företagssamarbeten är en av de mest gynnsamma kontexterna för innovationsfrämjande, till stor del på grund av heterogeniteten mellan dem. Skillnaderna leder till att de besitter kompletterande resurser som kan delas genom samarbeten, men även leda till konflikter och förhindra samarbete. LÄS MER

  2. 2. B2B-relationer inom finansindustrin : En jämförande analys mellan två svenska banker

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pontus Johansson; Olivia Häkkä; [2023]
    Nyckelord :Key Account Management; Key Network Management; Relationsmarknadsföring; nätverk; B2B-relationer;

    Sammanfattning : Key Account Management har blivit uppmärksammat i tidigare forskning i många aspekter, men däremot har det lagts mindre fokus på betydelsen av nätverk inom företagssamarbeten.Med bakgrund till detta har denna uppsats ett teoretiskt fokus på hur svenska banker hanterarsina nyckelkunder och vilken betydelse dessa har för det fokala företaget. LÄS MER

  3. 3. A Company's Guide to Environmental Action

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alexandra Teorell; [2019]
    Nyckelord :EU law; Competition law; Environmental Law; Environmental Integration; Horizontal Agreements; Cartels; Law and Political Science;

    Sammanfattning : While industries stand responsible for many of the emissions leading to global warming, tackling climate change seems to fall upon individuals and states. The limited course of corporate action may in many ways be traced back to competition law. LÄS MER

  4. 4. Tick tack, Tik Tok. Hög tid attlära känna den moderna tidensopinionsbildare : En kvalitativ studie om unga influencers på mobilappen TikTok

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Marknadsföring

    Författare :Mikaela Hermansdotter; Jesper Cederlind; [2019]
    Nyckelord :Influencer marketing; social media; opinion leaders; generation Z; motivation; self-branding; micro-celebrity; advertising children; Influencer marketing; social media; opinionsledare; generation Z; motivation; self-branding; micro-celebrity; reklam barn;

    Sammanfattning : Det faktum att unga människor, genom sociala medier, i allt större utsträckning erhåller makt att påverka har kommersialiserats av företag genom marknadsföringsmetoden influencer marketing. Merparten av forskningen kring influencer marketing fokuserar dock på företag eller följare – men vad vet vi egentligen om hur dessa influencers själva betraktar fenomenet och sin roll? Vad är det egentligen som driver influencers under 18 år? Denna studie ämnar besvara dessa frågor och därigenom tillhandahålla viktig insikt kring hur företag bäst förhåller sig till gruppen unga influencers. LÄS MER

  5. 5. “Varför följer du influencers?” : En kvalitativ studie om generation X och Ys inställning till influencers på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jennifer Gabre; Fanny Johansson; [2018]
    Nyckelord :Social media; Influencers; Instagram; Generation X; Generation Y; Influencer marketing; Sociala medier; Influencers; Instagram; Generation X; Generation Y; Influencer marketing;

    Sammanfattning : Internet och sociala medier upptar idag en stor del av många människors liv. Detta tillvägagångssätt att kommunicera är, sett från ett historiskt perspektiv, ett nytt fenomen vilket medför att antalet användare av sociala medier mellan olika generationer varierar. LÄS MER