Sökning: "företagsstöd"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet företagsstöd.

  1. 1. Svenska företagsstöd under Coronapandemin - fördelar och nackdelar ur ett samhällsekonomiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Simon Estebanez Groth; Gustav Jacobsson; [2021]
    Nyckelord :business support; business subsidies; covid-19; coronavirus pandemic; Business and Economics;

    Sammanfattning : The Corona pandemic began as a health crisis, but it soon also turned into a crisis for the economy. Affecting all layers of society, from individuals to big companies, both nationally and internationally. LÄS MER

  2. 2. Enabling Circular Business Model Innovation : A Multiple-Case Study of Swedish SMEs and Business Support for Circularity

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Johanna Dyremark; Sara Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :circular economy; barriers to circular economy; circular business model; circular business model innovation; sustainability; business support; SMEs; cirkulär ekonomi; barriärer till cirkulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; cirkulär affärsmodellsinnovation; hållbarhet; företagsstöd; små och medelstora företag;

    Sammanfattning : Circular economy (CE) is seen as a strategy to achieve sustainable development, requiring commitment and support from multiple actors on all system levels; from companies and products to governments and nations. Circular business models (CBMs) are regarded as an important leverage to implement circularity at an organizational level, and business support is considered an important enabler of these. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla matturism genom ett resursbaserat perspektiv : Hur en kommun blir en matdestination genom dess resurser och förmågor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Katrina Falkengren; [2015]
    Nyckelord :matturism; resursbaserad perspektiv; resursbaserad teori;

    Sammanfattning : I dagsläget existerar ingen enhetlig definition av fenomenet "matturism" men i huvudsak innebär det att den primära reseanledningen för en turist är mat som finns på en speciell plats (läs Long, 2004, Richards, 2002, och Hall & Sharples, 2003, för att se varianter på allmänt brukade definitioner). I en genomgång av det utbud som researrangörer presenterar i sina kataloger eller på sina hemsidor blir det också tydligt att mat har kommit att bli allt vanligare som turistattraktion och som marknadsföringmaterial för researrangörer. LÄS MER

  4. 4. Marknadens inverkan på behovet av företagsstöd - en studie av sex uppstartsföretag

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Olof Nilsson; André Malmaeus; [2015]
    Nyckelord :Entrepreneurial support; Nascent markets; Industry life cycle; Advisory services; Seed capital;

    Sammanfattning : In efforts to strengthen local economies, business development programs are often a way in which governmental organizations and state affiliates try to facilitate innovation and successful entrepreneurship. There is a mutual interest from both the public and private sector that these funds are put to good use. LÄS MER

  5. 5. Mat i rättan tid : en diskussion om Landsbygdsprogrammets matsatsningar i Skåne 2007-2013

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sara Nilsson; [2015]
    Nyckelord :landsbygdsprogrammet; Länsstyrelsen; sökprocess; livsmedel; mervärde;

    Sammanfattning : Mat och matproduktion är centralt i vårt samhälle, inte minst på den skånska landsbygden. Livsmedelsnäringen bidrar till samhällsnyttan inte bara genom att producera mat, utan också genom att skapa arbetstillfällen, hålla landskapet öppet, bidra till den biologiska mångfalden och den är helt central när det gäller att upprätthålla en levande landsbygd. LÄS MER