Sökning: "förförståelse fenomenografi"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden förförståelse fenomenografi.

  1. 1. Elevers upplevelser av ett tillämpat formativt arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Fredriksson; Patrik Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :fenomenografi; formativ bedömning; formativt verktyg; hint-kort; uppgiftens upplägg; variationsteori;

    Sammanfattning : Ett formativt arbetssätt framhålls som produktivt för elevers lärande (Balan, 2012). Samtidigt beskriver Jönsson (2008) att verksamma lärare har svårt att ta sig an arbetssättet då det är omfattande och tidskrävande. LÄS MER

  2. 2. Undersökning av förförståelse inom elektromagnetism inför kursen Fysik 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Thomas Fransson; [2018]
    Nyckelord :preconceptions; phenomenography; physics; electromagnetism; alternative conceptions; naive physics; förförståelse; fenomenografi; fysik; elektromagnetism; alternativa uppfattningar;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks elevers förförståelse inom elektromagnetism innan undervisning om detta i kursen Fysik 2 på gymnasiets Naturvetenskapliga och Tekniska program. Syftet med studien är att öka den kvalitativa kunskapen om denna elevgrupps förförståelse för att därigenom kunna möta den med lämplig undervisning inom det elektromagnetiska området. LÄS MER

  3. 3. Den nya officersrollen : Ett yrke för livet - eller?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Torbjörn Harrisson; Patrik Stjernlöf; [2014]
    Nyckelord :Officersutbildning; Rekrytering; Karriär;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt från de nya officerarnas uppfattning om sin situation och sina erfarenheter från utbildningen samt den inledande karriären vid första Ubåtsflottiljen, syftade studien till att försöka klarlägga vilka motiv de nya officerarna hade för att söka utbildningen och att kvarstanna i yrket. Inspiration till vald metod för studiens genomförande hämtades från de empirinära forskningsmetoderna Fenomenografi och Grounded Theory där datainsamlingen oftast bedrivs genom djupintervjuer. LÄS MER

  4. 4. En svala gör ingen sommar : en fenomografisk studie av elevers skilda uppfattningar av orsaker till att det finns årstider

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Anna Fritzon; Patric Kaljur; [2008]
    Nyckelord :Students’ conceptions; seasons; phenomenography; preconception; Elevuppfattningar; årstider; fenomenografi; förförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på de skilda uppfattningar av varför vi har årstider som kan finnas i årskurs sju. Detta gjordes för att få en bild av de olika föreställningar en lärare kan möta i sitt yrke och för att öka förståelsen och kunskapen om hur ett fenomen kan uppfattas på olika sätt av elever i en och samma klass. LÄS MER