Sökning: "förförståelse hermeneutiska"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden förförståelse hermeneutiska.

  1. 1. Är förskolan en arena som lyfter barns olika modersmål? : En kvalitativ studie kring förskollärares utsagor om arbetet med barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valentina Ramadani; Lina Teow; [2021]
    Nyckelord :Barns modersmål; förskollärares kunskap; inställning; möjligheter; hinder; fenomenologisk hermeneutik; livsvärld; upplevelse; tolkning; förförståelse; förståelse och den hermeneutiska cirkeln;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram och tolka förskollärares livsberättelser kring deras upplevelser av arbetet med barns modersmål. Detta för att tidigare forskning och beprövade erfarenheter har visat att förskollärare uttrycker en osäkerhet kring barns olika modersmål i verksamheten, då de hellre väljer att lyfta fram det gemensamma i verksamheten än barns enskilda olikheter. LÄS MER

  2. 2. Vem får vara med? En intersektionell textanalys av bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Westman; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; Bilderböcker; Förskola; Intersektionalitet; identitetsskapande; hermeneutisk cirkel; ikonotext;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ur ett intersektionellt perspektiv karaktärer i 37 bilderböcker som ingår i ett bokpaket som alla Malmö stads förskolor fick ut år 2016. Syftet är att förstå vilka möjligheter till identifikation dessa böcker ger barnen. Metoden som används är kvalitativ textanalys, vilken grundas ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. "...man ska ju kunna ha en förskolegrupp i en container!" : En studie om pedagogisk miljö för små barns inflytande i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Jenny Holmgren; [2018]
    Nyckelord :democracy; educational environment; participation; influence; demokrati; delaktighet; inflytande; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : För oss som bor i en demokrati känns det som en självklarhet att kunna vara med och påverka det som sker omkring oss. Hur ser det då ut för våra yngsta medborgare, barn 1-3 år som befinner sig i förskolan? Vilken möjlighet har de till inflytande och delaktighet? Använder sig förskollärare av den pedagogiska miljön för att ge de små barnen ökat inflytande i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Otydliga uppdragpå samma arenaEn kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagogerOtydliga uppdragpå samma arenaEn kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagogerOty

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Tevell; Nelly Hagetoft; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet: Syftet med studien var att undersöka vad som ingick i uppdragen för speciallärare med inriktning språk-, skriv-, och läsutveckling och specialpedagoger. Frågeställningar i studien var: Vad innehåller uppdragen? Vilka likheter och skillnader finns? I vilken mån framträder ett relationellt perspektiv i speciallärarnas och specialpedagogernas utsagor?Teori: Teoretiska utgångspunkter i studien var professionaliseringsteorin och systemteorin. LÄS MER

  5. 5. Hur kan vi stötta nyanlända gymnasieungdomars språk- och kunskapsutveckling? : En intervjustudie av svenska som andraspråkslärare i gymnasiets språkintroduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Helmerskog; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; hermeneutik; skolspråk; svenska som andraspråk; svenska för;

    Sammanfattning : Studien är motiverad mot bakgrund av de senaste årens flyktingmottagning i Sverige med ett stort antal ungdomar i gymnasieåldern som tas emot i gymnasiets språkintroduktionsprogram (sprint). Utifrån ett specialpedagogiskt intresse med inriktning på läs-och skrivsvårigheter är syftet med föreliggande studie att med hjälp av semistrukturerade intervjuer undersöka vad lärare i svenska som andraspråk i gymnasiets språkintroduktionsprogram tänker om hur nyanlända eleverna kan utveckla kunskap i den svenska skolan. LÄS MER