Sökning: "förhåll"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet förhåll.

  1. 1. Inskolningsmetodernas trygghetsskapande funktion i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepersonals arbete med att möjliggöra för barns anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evelina Wedin; Rebecka Johansson; [2020]
    Nyckelord :anknytning; inskolning; trygghetsskapande; relationer;

    Sammanfattning : Studien undersöker inskolningsmetodernas trygghetsskapande funktion i förskolan och hur förskolepersonal beskriver deras arbete med att möjliggöra för barnet att knyta an till en kompletterande anknytningsperson i förskolan, ur ett ­­­anknytnings­­teoretiskt­ pers­pektiv. Studiens data samlades in genom åtta kvalitativa intervjuer med verksam­ förskolepersonal inom tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Terapi i mononormativitetens rum

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jenny Stehager; [2019]
    Nyckelord :den sexuella värdehierarkin; familjerådgivning; flersamhet; mononormativitet; obligatorisk monogami; polyamori;

    Sammanfattning : Polyamori i terapikontext är ett outforskat ämne i Sverige. Syftet med denna studie är att undersöka polyamorösa klienters erfarenheter av familjerådgivning. LÄS MER

  3. 3. Rumsuppfattning i förskolan. En fenomenografisk studie av förskollärares uppfattningar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jannike Bolin; Anna Karlsson; [2015]
    Nyckelord :uppfattningar; rumsuppfattning; matematik; förhåll;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av rumsuppfattning i förskolan. Vi har ställt förskollärares uppfattningar i relation till läroplansmålet om att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning (Skolverket, 010). LÄS MER

  4. 4. Pojkars och flickors rätt att vara! : Pedagogers bemötande ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Malin Degerman; Emma Lindberg; [2013]
    Nyckelord :genus; förskola; pedagoger; bemötande; medvetenhet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna kvalitativa studie var att granska hur pedagoger bemöter pojkar och flickor, hur medvetna de var i sitt bemötande och se om det fanns någon skillnad i deras medvetenhet och hur de agerade i praktiken. Metoderna som användes för att få fram empiri var observationer och intervjuer som sedan har jämförts med varandra. LÄS MER

  5. 5. Wikipedia i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pelle Cöster-Ahl; [2012]
    Nyckelord :deltagarkultur; medielandskap; wikipedia; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera svensklärares och samhällsvetenskapslärares förhåll-ningssätt till Wikipedia och därmed belysa en del av de utmaningar som skolan ställs inför det rå-dande medielandskapet. Frågeställningarna är inriktade på lärares attityder och resonemang kring Wikipedia, samt vilka konsekvenser lärarna anser att användningen av det får sin i undervisning. LÄS MER