Sökning: "förhållande i arbetet"

Visar resultat 1 - 5 av 1727 uppsatser innehållade orden förhållande i arbetet.

  1. 1. Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Madeleine Hertz Felin Marie Berglund; [2024-02-09]
    Nyckelord :TRR; matematiksatsning; matematikundervisning; undervisningsmodell; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning i lärobok som tidigare forskning beskriver. LÄS MER

  2. 2. Attityder till trycksårsprevention : En allmän litteraturöversikt ur ett sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Camilla Sundin Ringgren; Christina Törnblom; [2024]
    Nyckelord :Attityder; Prevention; Sjukhus; Sjuksköterska; Trycksår; Trycksårsprevention;

    Sammanfattning : Bakgrund: Trycksår uppstår genom långvarigt tryck på huden eller genom att olika hudlager förskjuts i förhållande till varandra. Trycksår kan klassificeras som en vårdskada och kan orsaka ett fysiskt och psykiskt lidande för patienter inneliggande på sjukhus. LÄS MER

  3. 3. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; läsning; lärare; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER

  4. 4. Hanteringen av etiska dilemman : Vid implementeringen av AI-algoritmer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Koskelainen; David Höglund; [2024]
    Nyckelord :AI; AI-algoritmer; etik; teknologi; IT-arkitekt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur människor som skapar och implementerar AI-algoritmer förhåller sig till etiska dilemman som de möter i samband med sitt arbete. Målet var att fastställa vilka etiska dilemman som finns, svårigheter och åsikter kopplade till dessa samt hur de kan hanteras. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighetens betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt och metoder i arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Petra Andersson; Hanna Cedergren; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; främja; förskola; förskollärares uppfattning; läroplansteori; metoder; möjligheter och utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka svårigheterna i pedagogers arbete med flerspråkighet, i förhållande till målet i förskolans läroplan. Målet i Läroplan för förskolan: Lpfö 18, (Skolverket 2018) betonar att “Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål” (Lpfö 18 s. LÄS MER