Sökning: "förhållandet mellan text och bild"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden förhållandet mellan text och bild.

  1. 1. "Det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnlitteratur verkar vara nostalgi." : Bilderbokens potential i svenskämnet i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :bilderbok; multimodalitet; litteraturdidaktiska trappan; litteraturundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den vetenskapliga undersökningen är att ta reda på den plats och relevans som bilderboken har i svenskämnets litteraturstudier i gymnasieskolan. Anses bilderboken enbart ha en distinkt plats hos gruppen av yngre läsare, eller kan det finnas potentialer att integrera den för andra, äldre läsare? Huvudsakligen studeras förhållandet mellan bild och text i två skönlitterära bilderböcker, Bläckfisken (2017) och Sesam sesam (2017), som båda är författade av författaren Gro Dahle. LÄS MER

  2. 2. En studie om sökmotoroptimering och användarvänlighet : Google vs användare

    M1-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Josefine Persson; Lotta Ollander; [2021]
    Nyckelord :UX design; user experience; SEO; search engine optimization; UX-design; användarupplevelse; SEO; sökmotoroptimering;

    Sammanfattning : The purpose of this survey has been to investigate whether there are contradictions between user experience (UX) and search engine optimization (SEO), also called Google versus users. Professionals, in UX and SEO, have been asked to respond to a questionnaire regarding text and images within these two aspects. LÄS MER

  3. 3. Nivåanpassad läsning –En studie om läsbarhet i ord och bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Evelina Borneback; Elisabet Johansson; [2021]
    Nyckelord :Nivåbaserat material; läsebok; läsinlärning; nivågradering; progression; bildläsbarhet; bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om ABC-klubbens nivåbaserade läseböcker kananses ha en språklig progression som är anpassade för lättlästa läseböcker samt hur bildernahar en inverkan på läsbarheten av böckerna. Studien använder sig av både kvalitativ ochkvantitativ analys, då den analyserar progressionen inom nivåböckerna men även de olikanivåböckerna med varandra. LÄS MER

  4. 4. "En bild säger mer än tusen ord" : Hur tre olika skönlitterärt uppbyggda läroböcker utformat bildstöd för årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kim Simonsson; Elin Kraaijenbrink; [2020]
    Nyckelord :Visual support; multimedia learning; multimedia reading; textbook analysis; CTML; Mayer; previous knowledge; decorative; illustrative; narrative; explaining; picture text relationship; reading comprehension; Bildstöd; multimodal inlärning; multimodal läsning; läroboksanalys; CTML; Mayer; dekorativ; illustrativ; narrativ; förklarande; tidigare kunskaper; förhållandet mellan text och bild;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien syftar till att undersöka hur bildstöd är utformat i tre skönlitterärt uppbyggda läroböcker på ingångsnivå riktade mot årskurs 1 i svenska för att stödja elevers läsinlärning. Studien tar avstamp i Richard E. LÄS MER

  5. 5. Bildromanen i Sverige : Historia, karakteristik och en läsning av två bildromaner

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Öberg Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Picture Novel; Graphic Novel; iconotext; Höglund; Lundberg; billedroman; grafisk roman; billedbøger; Lundberg; Höglund; ikonotext; bildroman; grafisk roman; bildberättande; ikonotext; bilderbok; serier; Lundberg; Höglund; Fågeln i mig; Att vara jag; fjärrläsning;

    Sammanfattning : Uppsatsen har tre syften; det första syftet är att teckna bildromanens historiska framväxt och redogöra för fältet. Bildromanen är en teknisk innovation, sprungen ur samma era som bilderboken och serierna, det tidiga 1830-talet, när nya trycktekniker gör det möjligt att trycka tunna linjer i både färg och svart/vitt och en ny sorts boksida skapas – där text och bild kan integreras – ett tekniskt språng som lockar till sig både innovatörer och konstnärer. LÄS MER