Sökning: "förhållningssätt och bemötande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 193 uppsatser innehållade orden förhållningssätt och bemötande i förskolan.

  1. 1. Normer om kost: Pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frogner Emelie; Holmqvist Elin; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; normkritiskt; kön; makt; måltidssituation; normer; selektivt ätande;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagogernas normer framträder under måltidssituationer samt inom ramen för detta syfte belysa hur bemötande kring barn som är selektiva i maten ser ut. Detta kommer att göras utifrån tre frågeställningar: Vilka förhållningssätt har pedagogerna under måltidssituationen? Vilka normer blir synliga under måltidssituationen? Hur tar pedagogerna hänsyn till barns individuella behov under måltidssituationen i förskolan?     Utförandet av studien är utav en kvalitativ metod genom strukturerade observationer för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. Lågaffektivt bemötande i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Alma Svensson; Emma Söderström; [2024]
    Nyckelord : Low arousal approach; inclusion; preschool teachers approach; challenging behavior; categorizing ; Lågaffektivt bemötande; inkludering; förskollärares förhållningssätt; utmanande beteende; kategoriserin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förståelse och tillämpning för förhållningssättet lågaffektivt bemötande och dess möjligheter att främja en inkluderande förskolemiljö. Genom att utforska hur förskollärare tillämpar lågaffektivt bemötande i förskolans praktik och vilka effekter det kan ha, strävar studien efter att bidra till ökad kunskap om strategier för att skapa en inkluderande förskola för alla barn. LÄS MER

  3. 3. “De tillhör inte kategorin top notch” : En studie om hur förskolans ledning arbetar med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ella Tingestedt; [2023]
    Nyckelord :utagerande; bemötande; resurser; förhållningssätt; affekt; rektor; specialpedagog; ansvar; stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilket arbetsansvar förskolans ledning har i förhållande till utagerande barn. Ofta fokuserar forskning på att analysera barns beteende och se över förhållningssätt. Jag vill istället se över hur rektorer arbetar och vilka resurser man kan erbjuda utagerande barn. LÄS MER

  4. 4. ”Trygga föräldrar skapar trygga barn” : En studie om relationsskapande vid introduktionen i förskolan, ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabell Hammarström; Emelie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; information; introduktion; relationsskapande; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med ökad kunskap om relationsskapande vid introduktionen i förskolans verksamhet, ur både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. För att uppnå syftet och för att ta reda på vad både förskollärare och vårdnadshavare beskriver som viktigt för relationsskapande vid introduktionen, gjordes semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare och fyra vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 5. ”Så fantastiskt med mycket glädje!” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt om känslostarka barn och lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Affekter; Förskollärares uppfattningar; Känslor; Känslostarka barn; Likvärdighet och lågaffektivt bemötande;

    Sammanfattning : Brottsigheten har de senaste åren gått längre ner i åldrarna påpekar Justitiedepartimentet (2023) och regeringen har lämnat in en rad åtgärder som ska bekämpa denna utveckling. Det var med detta i åtanke som jag formulerade mitt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper känslostarka barn i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER