Sökning: "förhållningssätt till läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden förhållningssätt till läsning.

  1. 1. Högläsning, hur då? Ett utvecklingsarbete om pedagogernas förhållningssätt och läsmiljöns påverkan på barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Svanström; Malin Olsbrand; [2024-02-29]
    Nyckelord :Utvecklingsarbete; språkutveckling; högläsning; läsmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet är att tydliggöra hur högläsning och läsmiljön kan främja barns språkutveckling. Högläsning och samtal kring boken är av stor vikt redan i tidig ålder och det bör förekomma som en planerad aktivitet. Säljö (2014) påpekar vikten av att se språket som ett medierande redskap. LÄS MER

  2. 2. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER

  3. 3. Interkulturellt förhållningssätt med hjälp av skönlitteraturen : En intervjustudie om fyra svensklärares arbete med interkulturalitet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Moa Lönn; Elina Svensson; [2023]
    Nyckelord :Intercultural approach; fiction; strategies; book talk; grade 4-6; Swedish teacher; Interkulturellt förhållningssätt; skönlitteratur; strategier; boksamtal; årskurs 4- 6; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur svensklärare arbetar med skönlitteratur för att bidra till ett interkulturellt förhållningssätt och vilken skönlitteratur som lärarna använder till detta. Den tidigare forskningen visar att läsning av böcker kan bidra till mer än bara läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. ”Ungarna är duktiga på att förstå bortom orden och mellan raderna.” : En enkätundersökning om högläsning och poesi i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Berg; Tova Ottander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur lärare som jobbar i förskoleklass upplever sitt eget förhållningssätt till högläsning och samtal inom skönlitteratur och framför allt arbetet med En bro av poesi Studien genomfördes genom en kvantitativ enkätundersökning med frågor som behandlade dels generell läsning av skönlitteratur i förskoleklass, dels boken En bro av poesi. Boken är en poesisamling som skapades för att stimulera till poesiläsning och samtal om poesi med elever i unga åldrar. LÄS MER

  5. 5. Trestegsstödet - en garanti för tidiga stödinsatser : - En fallstudie i en svenskspråkig skola i Finland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Carina Arnby; Marie Lagerdahl; [2023]
    Nyckelord :trestegsstödet; inkludering; differentierad undervisning; specialundervisning på deltid; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : I den finska skolan används sedan 2011 trestegsstödet, som är en lagstadgad kompensatorisk stödmodell på tre nivåer. Trestegs Stödets huvudsakliga syfte är att erbjuda tidiga specialpedagogiska stödinsatser och att främja ett inkluderande förhållningssätt. LÄS MER