Sökning: "förintelsen i perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden förintelsen i perspektiv.

  1. 1. Från Holocaust till Förintelsen : Etableringsprocessen av begreppet Förintelsen i svenskt språkbruk

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Johan Andrée; [2022]
    Nyckelord :Holocaust; Shoah; The Holocaust; Nazism; Jews; The Jewish genocide; Words; Concept; Construction concept; Genocide; History; Concept history; Transnational concept transfer; Semantics; Onomasiological analysis; Semasiological analysis; Lexical semantics; Holocaust; Shoah; Förintelsen; Nazism; Judar; Det judiska folkmordet; Ord; Begrepp; Konstruktionsbegrepp; Folkmord; Historia; Begreppshistoria; Transnationell begreppsöverföring; Semantik; Onomasiologisk analys; Semasiologisk analys; Lexikal semantik.;

    Sammanfattning : Jag har i min masteruppsats, utifrån ett begreppshistoriskt perspektiv med transnationell tillämpning, analyserat begreppsöverföringen och etableringen från begreppet Holocaust till det svenska ordet förintelsen med dess nya betydelse Förintelsen. Jag har även analyserat när, hur och vilka som befäste begreppet Förintelsen i svenskt språkbruk. LÄS MER

  2. 2. Förintelsens röster : en kvalitativ fallstudie om behandlingen av polska koncentrationslägerfångar enligt vittnesmålen från det världsunika Polska källinstitutet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Jasmin Vihinen; [2021]
    Nyckelord :treatment; witness testimonies; The Holocaust; PIZ archive; concentration camps; Polish; gender roles; genocide; behandling; vittnesmål; Förintelsen; PIZ arkivet; koncentrationsläger; polsk; könsroller; folkmord; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Vittnesmålen i Polska källinstitutet i Lund utgör idag en unik intervjuskatt som saknar motstycke! Föreliggande komparativa fallstudie analyserar hur förintelseöverlevande behandlades i koncentrationslägren och hur detta skildras i de polska vittnesutsagorna om Förintelsen från 1945 – 1946. I undersökningen tillämpas flera olika metoder bl. LÄS MER

  3. 3. Spelfilm i historieundervisning : En studie om historiemedvetande, historiebruk och källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

    Författare :Roaa Nord; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiebruk; källkritik; Förintelsen; Schindler’s List; La vita é Bella; LGR11;

    Sammanfattning : Denna uppsats åsyftar att utreda huruvida två spelfilmer, Schindler’s List och La vita é Bella kan ageraundervisningsmaterial för årskurs nio på grundskolan utifrån tre teoretiska begrepp som starkt betonas iLGR11, nämligen historiemedvetande, historiebruk samt källkritik. Det medvetna valet att behandla tematFörintelsen baseras på dess relevans i kursplanens centrala innehåll. LÄS MER

  4. 4. Papperslös, invandrare eller bara illegal? Ett kritiskt perspektiv på sociala kategorier i polisiär verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Love Lundin; [2015]
    Nyckelord :straffrätt; rättssociologi; kriminalpolitik; kriminalvetenskap; kriminologi; polisregister; social kategori; rättssäkerhet; likhet inför lagen; fördomar inom poliskåren; diskriminering; EKMR; Vi och De; riktade polisiära insatser; mos maiorum; reva; papperslösa; illegala invandrare; dirskursiv makt; avhumanisering; förintelsen; polismakt; våldsspiral; rättsstat; institutionell makt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Studien berör användningen av sociala kategorier i polisiär och statlig verksamhet, och visar att social kategorisering leder till en rad problematiska konsekvenser. Efter uppmärksammandet av polisens så kallade Romregister uppstod en debatt om polisens arbetsmetoder och huruvida fördomar förekom inom den polisiära organisationen. LÄS MER

  5. 5. "Fakta om förintelsen är en sak, men skönlitteraturen ger en helt annan förståelse…" : En studie av hur värdegrundsarbete relaterat till rasism och främlingsfientlighet implementeras i svenskundervisningen – ur fyra gymnasielärares perspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Hölscher; [2015]
    Nyckelord :School; high school; teacher; student; xenophobia; racism; verbal abuse; GY 11; syllabus for Swedish Language Arts; the Education Act; values; pedagogy; fiction; literary discussions; Skola; lärare; elev; främlingsfientlighet; rasism; kränkning; Skolverket; GY 11; kursplan i svenska; Skollagen; värdegrund; pedagogik; skönlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är skrivet med syftet att få inblick i hur svenskläraren implementerar värdegrundsarbete relaterat till främlingsfientlighet och rasism i svenskämnet, genom skönlitteratur, andra texter eller media. Ett delsyfte är att undersöka huruvida läraren tillämpar någon av de teoretiska utgångspunkterna kritisk teori eller critical literacy vid litteraturläsning eller studier av andra texter eller medier (Tyson 2003 och Janks 2013). LÄS MER