Sökning: "förintelsen kvalitativ"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden förintelsen kvalitativ.
1. Förintelsens röster : en kvalitativ fallstudie om behandlingen av polska koncentrationslägerfångar enligt vittnesmålen från det världsunika Polska källinstitutet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Vittnesmålen i Polska källinstitutet i Lund utgör idag en unik intervjuskatt som saknar motstycke! Föreliggande komparativa fallstudie analyserar hur förintelseöverlevande behandlades i koncentrationslägren och hur detta skildras i de polska vittnesutsagorna om Förintelsen från 1945 – 1946. I undersökningen tillämpas flera olika metoder bl. LÄS MER
2. Lögner utan pardon: En undersökning av hur Nordfront brukar historien om Förintelsen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historiska institutionen; Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur bruket av historia kan ta sin form beroende på vilken historia som brukas och av vem som brukar den. Förintelseförnekelse är ett kontroversiellt att bruka historien på. Alla människor som har gått i svensk skola har någon gång hört om Förintelsen och dess konsekvenser. LÄS MER
3. Hitlers roll i läroböcker : – en textanalys av åtta läroböckers framställning av Hitlers roll i utvecklandet av nazism och Förintelsen utifrån ett aktörs -och strukturperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Abstract The purpose of the study is to investigate the role Hitler played in explanations for the rise of Nazism and the Holocaust. The starting point is textbooks in history for high school from the 1960s to 2014. LÄS MER
4. Hur undervisar man om Förintelsen? : En kvalitativ studie om undervisningsstrategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers in both secondary school and high school teach about the Holocaust. I have examined how six teachers educate about the Holocaust and I have used qualitative interviews during the process. I have also examined what kind of strategy the teachers apply while teaching. LÄS MER
5. Att agera eller inte agera? : En studie om hur Frankrike, Belgien och Rwanda agerade i folkmordet i Rwanda 1994.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Folkmordet i Rwanda 1994 pågick under tre månader och är ett av de mest brutala folkmorden som har utförts under modern tid. Under dessa tre månader dödades ca 800 000 personer och takten i mördandet i Rwanda var fem gånger högre än vad dödandet var under Förintelsen. LÄS MER