Sökning: "förklarar bilder"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden förklarar bilder.

  1. 1. Visa din stake! : En kvantitativ bildanalys av hur kön påverkar medieutrymmet i svensk sportrapportering

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Saga Dillner; Vilma Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Sport; gestaltning; kön; symbolik; genus;

    Sammanfattning : Denna undersökning består av en kvantitativ bildanalys. Syftet med arbetet är att ta reda på om kön påverkar medieutrymmet för män och kvinnor i Aftonbladet och expressens sportsidor. LÄS MER

  2. 2. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  3. 3. ”Man måste vara hård och inte prata om sina känslor utan alltid vara stark”. : En kvalitativ intervjustudie om hur unga idrottsintresserade män uppfattar maskulinitet och den manliga kroppen på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Antonia Dahlgren; [2022]
    Nyckelord :Maskulinitet; manliga kroppen och Instagram;

    Sammanfattning : Studien undersöker unga idrottsintresserade mäns medieanvändning med fokus på maskulinitet och den manliga kroppens gestaltning, och även upplevelser kring hur unga män ser på maskulinitet, hur detta speglas på Instagram och påverkar dem.    Studiens syfte är att bidra med en fördjupad förståelse och kunskap kring hur unga män beskriver sin användning av Instagram med fokus på innehåll som gestaltar maskulinitet och den manliga kroppen. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier & Kroppsideal : En kvalitativ studie av hur sociala medier påverkar träningsaktiva unga vuxnas kroppsuppfattning

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Adam Vestin; Anton Engström; [2022]
    Nyckelord :sociala medier; kroppsideal; kroppsuppfattning; träningsaktiv;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställningar Denna studie syftar till att undersöka hur unga vuxna som tränar och är aktiva på sociala medier förhåller sig till kroppsidealen som framställs på sociala medier samt hur de upplever att det påverkar kroppsuppfattningen. - Hur ser användningen av sociala medier ut bland träningsaktiva unga vuxna? - Hur upplever träningsaktiva unga vuxna att de påverkas av kroppsidealet som framställs på sociala medier? - Hur upplever träningsaktiva unga vuxna att kroppsidealet påverkar deras kroppsuppfattning? Metod För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod används vilket genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Filmens effekt i teknikundervisning : En studie i hur en film påverkar elevers beskrivningar av elektronikkomponenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Charlotte Shiltagh; [2022]
    Nyckelord :Technology teaching; description; movies; understanding; elementary school; Teknikundervisning; beskrivning; film; förståelse; högstadiet;

    Sammanfattning : Digitala verktyg dominerar livets alla aspekter nuförtiden. Detta inkluderar naturligtvis utbildningssektorn på alla nivåer. I grundskolans teknikundervisning på högstadiet är det vanligt att se filmer som relaterade till ämnesinnehåll. LÄS MER