Sökning: "förkunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 536 uppsatser innehållade ordet förkunskaper.

  1. 1. En studie i hur bildämnet ger utrymme för elever med flytande genusidentifiering att skapa sin identitet och vikten av att utbilda blivande bildlärare i normkritiskt arbete.

    Master-uppsats,

    Författare :Katarina Jansson Hydén; [2020-06-26]
    Nyckelord :B​ilddidaktik; bildkommunikation; flytandegenusidentifiering; genus; identitet; inkludering; könsdysfori; multimodala uttryck; normkr​itik; bildundervisning; skola; kärnämne;

    Sammanfattning : Elever i tonåren befinner sig i ett sammanhang där skapandet av identitet är centralt. Därför identitetsskapande är ett övergripande syfte för forskningen som beskrivs i denna artikel, att undersöka hur deras förutsättningar för ett identitetsskapande gestaltas genom ämnet bild i högstadiet och i gymnasieskolan (Bergström, 2007; Bremer, 2011; Hellman, 2017; Lindstrand, 2006; Lindström, 2006; Åsén, 2006). LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elever Aktionsforskning på två grundskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Irene Jönsson; Marie Larsson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Aktionsforskning; begåvning; högpresterande; särskilt begåvad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna aktionsforskning var att öka kunskapen om särskilt begåvade elever hos oss som forskare och pedagogerna på två utvalda skolor. Att undersöka förkunskaper, göra fördjupning i litteratur och forskning, utbilda berörda pedagoger blev viktigt för att kartlägga det valda området. LÄS MER

  3. 3. FOLKLIG FUNKTIONSANALYS Ett sätt att göra musikens språk tillgängligt för alla!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Petter Lantz; [2020-01-08]
    Nyckelord :funktionsanalys; naturtoner; skala; populärmusik; globalisering;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att utveckla ett analysverktyg som ett komplement tillstegteorier, klassisk funktionsanalys och andra musikteoretiska hjälpmedel med måletatt vara så enkelt att det kan underlätta den teoretiska och praktiska förståelsen av musikredan på mellanstadienivå och dessutom vara mer inkluderande av andra kulturer änden västerländska.Teori: Uppsatsen utgår ifrån sambanden mellan den diatoniska skalans upphov, deltonsserienoch västerländsk musikteori och söker med hjälp av dessa förklara analytiska problem iframför allt populärmusik från 1950-2015. LÄS MER

  4. 4. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande.Teori:De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Animationer i kemiundervisningen : Ett vägledande material för användning av animationeri kemiundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande; KTH/Lärande

    Författare :Matthias Hultin; Emma Perhult; [2020]
    Nyckelord :animations; chemistry education; learning; didactics; prior knowledge; animationer; kemiundervisning; lärande; didaktik; förkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka animationer i kemiundervisning på gymnasieskolan. Mer specifikt: att utreda hur animationer för närvarande används i undervisningen, vilken betydelse förkunskaper har på elevens förståelse av animationer och även hur förståelsen påverkas av animationens design. LÄS MER