Sökning: "förkunskaper"

Visar resultat 21 - 25 av 719 uppsatser innehållade ordet förkunskaper.

  1. 21. Gymnasielärares uppfattning om undervisning av linjära funktioner

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Sebastian Skoglund; Lovisa Ullgren; [2023]
    Nyckelord :The concept of function; linear function; forms of representation; students difficulties; teaching; teachers; teaching materials; PCK; Funktionsbegreppet; linjär funktion; representationsformer; elevers svårigheter; undervisning; lärare; läromedel; PCK;

    Sammanfattning : The study has investigated what knowledge Swedish upper secondary school teachers, who teach mathematics in the courses 1a, 1b or 1c, express about the teaching of linear functions. Furthermore, the study investigated what teachers believe students need to learn, which instructional activities teachers believe they use and what difficulties teachers perceives in teaching. LÄS MER

  2. 22. Att främja nyanländas svenska språkutveckling : En kvalitativ studie av lärares strategier och utmaningar vid främjandet av nyanländas svenska språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gabriella Hanna; [2023]
    Nyckelord :newly arrived students; language development; multilingualism; sociocultural perspective; mapping; qualitative method; nyanlända elever; språkutveckling; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; kartläggning; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka strategier lärare använder för att främja nyanlända elevers svenska språkutveckling i svenskundervisningen samt vilka utmaningar de möter på vägen. För att uppnå detta har empiriskt material samlats in och undersökts efter förslaget om ett kvalitativt förhållningssätt till semistrukturerade intervjuer av Bryman (2018). LÄS MER

  3. 23. Att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6. : Pedagogiska utmaningar och möjligheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cajsa-Lisa Gallardo; [2023]
    Nyckelord :Equitable education; religious studies; educational theory; denominational education; multiculturalism; Likvärdig undervisning; religionskunskap; didaktik; konfessionell undervisning; mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska verktyg och arbetssätt lärare använder samt vilka didaktiska utmaningar de upplever och hur dessa kan bemötas för att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6 utifrån ett lärarperspektiv.  För att besvara studiens två frågeställningar har kvalitativa intervjuer med fem legitimerade lärare i religionskunskap genomförts. LÄS MER

  4. 24. Utvärdering av generativa design- och analysverktyglikt Forma ur ettimplementeringsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för byggteknik (BY)

    Författare :Måns Backman; Eddie Johansson; [2023]
    Nyckelord :generative design; implementation; Forma; TAM; TOE; industry 4.0; digitalization; generativ design; implementering; Forma; TAM; TOE; industri 4.0; digitalisering;

    Sammanfattning : Byggbranschen är en av de snabbast växande branscherna i världen men samtidigt är denen av de minst utvecklade gällande digitaliseringen. Fördelarna med digitalisering ärmånga men trots det anses implementeringen av digitala teknologier vara svår ochlångsam. LÄS MER

  5. 25. Moderna språk – ett ämne för alla elever? : Sex pedagogers syn på inkludering, en maximerad målspråksanvändning och lämpliga undervisningsmetoder utifrån ett elevinkluderande perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Karin Lundberg; [2023]
    Nyckelord :moderna språk; inkludering; delaktighet; en maximerad användning av målspråket; inkluderande undervisning; NPF; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till ökade kunskaper om verksamma pedagogers syn på inkludering, en maximerad användning av målspråket i undervisningen och inkluderande undervisningsmetoder i moderna språk. Semistrukturerade kvalitativa individuella intervjuer har genomförts med en specialpedagog och fem lärare i moderna språk från två skolor i Stockholmsområdet. LÄS MER