Sökning: "förmågan att bygga relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden förmågan att bygga relationer.

  1. 1. ”Samverkan är liksom A och O för att lära oss av varandra” : En kvalitativ studie om arbetsplatslärande med utgångspunkt i chefers beskrivningar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Magnusson; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; organisation; executive; arbetsplatslärande; organisering; chef;

    Sammanfattning : Lärande förknippas oftast med barn och skolmiljö men lärande kan behövas livet ut för att kunna utveckla kompetens även i arbetslivet. Den här uppsatsen handlar om lärande på arbetet, det vill säga arbetsplatslärande. Arbetsplatslärande innefattar det lärande som är relaterat till arbete och/eller arbetsplatsen. LÄS MER

  2. 2. Relationskompetens i relation till elevens motivation och lärande : En kvalitativ studie med lärare i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Andersson; Christina Franzén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; holistiskt synsätt; motivation och lärande; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några lärare upplever betydelsen av relationskompetens i relation till elevers motivation och lärande på gymnasiesärskolan. Studien synliggör vikten av att läraren möter eleven som en hel människa och möter känslor, behov och personliga mål och inte enbart den kognitiva förmågan hos eleven. LÄS MER

  3. 3. Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Katja Nikolova; Marcela Villasante; [2021-08-27]
    Nyckelord :ledarskap; lärarens ledarskap; klassrumsklimat; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en fenomenologisk kvalitativ ansats använts där intervjuer med sex gymnasielärare har genomförts. LÄS MER

  4. 4. Hästunderstött lärande som specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Forsgren; Johanna Hollsten; [2021]
    Nyckelord :Motivation; relationsteori; relationell pedagogik; hästunderstött lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur hästunderstött lärande kan öka motivationen för kursdeltagare i skolan, samt hur lärmiljön i stallet kan användas i de specialpedagogiska insatserna. Forskning visar att hästunderstött lärande är en insats som kan stärka motivationen, den empatiska förmågan, och stödja kursdeltagarna i relationsbyggande både i skolmiljö och vardag. LÄS MER

  5. 5. Medarbetarnas förväntningar på ledarskapet och de faktorer som främjar produktivitet inom organisationer.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Sara Wapner; [2021]
    Nyckelord :Leadership styles; leadership; leaders; employees; situations-adapted leadership; transformative leadership; transactional leadership; productivity; Ledarskapsstilar; ledarskap; ledare; medarbetare; situationsanpassat ledarskap; transformativt ledarskap; transaktionellt ledarskap; produktivitet;

    Sammanfattning : Ledarskap är ett väl studerat område som många forskare tagit sig an. Bergengren (2003) menar att ledarskap är en process som syftar till att en ledare ska påverka andra att nå ett gemensamt mål. LÄS MER