Sökning: "förr eller senare exploderar jag"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden förr eller senare exploderar jag.

  1. 1. ”The whole world loves a fighter” – En studie av ungdomsböckers framställning av maskuliniteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Bergman; [2020]
    Nyckelord :Jan Guillou; George R.R. Martin; John Green; hegemonisk maskulinitet; könsroller; genuskontrakt; könsmaktsordning; Idealman; Raewyn Connell; Yvonne Hirdman;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar tre skönlitterära böcker vilka är populära hos ungdomar; Ondskan av Jan Guillou, Kampen om Järntronen av George R.R. Martin och John Greens Förr eller senare exploderar jag. LÄS MER

  2. 2. Förr eller senare exploderar jag : – Från bok till film, en adaptionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Johansson; [2018]
    Nyckelord :Förr eller senare exploderar jag; The fault in our stars; John Green; från bok till film; adaption; komparation; cancer; barncancer; sjukdom;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar John Greens bok Förr eller senare exploderar jag (2013), som är översatt av Ylva Stålmarck och Josh Boones film med samma titel (2014). Syftet med analysen är att ta reda på hur ett svårt ämne, i detta fall cancer, skildras i boken respektive filmen. LÄS MER

  3. 3. "Att hitta lyckan i det sorgsna" - Mötet mellan högstadieelever och Förr eller senare exploderar jag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Kitanoska; [2015]
    Nyckelord :receptionsteorier; repertoarer; skönlitteratur; högstadieelever; boksamtal; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att försöka förstå vad som händer i mötet mellan högstadieelever och den populära skönlitterära boken Förr eller senare exploderar jag. Genom boksamtal med elever i årskurs 7-9 framkommer det att bokens genomslagskraft skapade förväntningar inför läsningen av den, att boken väcker frågor om livet och döden och att den oväntade vändningen i boken verkar fängslande för många av elevernas läsning av den. LÄS MER