Sökning: "försäkringskassans organisation"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden försäkringskassans organisation.
1. Arbetsplatslärande inom Försäkringskassan : Personliga handläggares upplevelse av lärande i det dagliga arbetet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Ett allt vanligare fenomen i dagens arbetsliv är att tjänsteproduktion organiseras efter modeller som i grunden är anpassade för varuproduktion. En av dessa organisationsmodeller är Lean, som har implementerats inom Försäkringskassan. LÄS MER
2. "Vi jobbar ändå på en myndighet va" : Hur klarspråk tillämpas på Försäkringskassan ur ett praktikerperspektiv
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Förutsättningarna för att skriva klarspråk kan variera från organisation till organisation. Syftet med denna uppsats är att undersöka organisationsspecifika förutsättningar för tillämpning av klarspråkets skrivråd på Försäkringskassan. LÄS MER
3. Hanteringen när medarbetares privata problem inverkar negativt på arbetsplatsen : En studie ur ett ledarskapsperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetslivSammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur ledare hanterar situationer där medarbetares privata problem inverkar negativt på arbetet för både arbetsgivare och övriga medarbetare. För att få svar på det har vi inspirerats av vinjettstudie som utgår från diskussioner av fiktiva fall. LÄS MER
4. Den professionella handläggaren : En studie av personliga handläggare på Försäkringskassan
Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : De personliga handläggarna på Försäkringskassan har en grundläggande betydelse för hur sjukförsäkringen fungerar eftersom de är ansvariga för att implementera sjukförsäkringens lagar och regler i praktiken. Det finns omfattande regelverk som styr hur sjukförsäkringen ska handläggas men för den enskilda handläggaren finns det alltid ett handlingsutrymme i specifika fall och för sjukförsäkringens legitimitet är det viktigt att handläggaren kan hantera detta handlingsutrymme. LÄS MER
5. Byte av kontorstyp : en organisationsförändrings påverkan på produktivitet och trivsel
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Det blir allt vanligare i Sverige att företag och organisationer lämnar enskilda kontorsrum för att övergå till kontorslandskap. Tidigare forskning visar att trivseln hos de anställda ofta minskar vid denna typ av förändring och att det kan ge både positiva och negativa konsekvenser för organisationens produktivitet. LÄS MER