Sökning: "försenad språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden försenad språkutveckling.

  1. 1. Progredierande och sent debuterande hörselnedsättning hos för tidigt födda neonatalvårdade barn med godkända svar vid hörselscreening - En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Daniella Kebreyal; Matilda Svedenqvist; [2022-08-31]
    Nyckelord :För tidigt född; neonatal hörselscreening; uppföljning; hörselnedsättning och medfödd congenital; tal- och språkutveckling; Premature; Neonatal hearing screening; Follow-up; Hearing Loss; Congenital and speech- and language development.;

    Sammanfattning : Introduktion: För att upptäcka medfödd hörselnedsättning används testmetoder som inte kräver barnets direkta medverkan. Ett icke godkänt svar vid hörselscreening ger indikation på eventuell hörselnedsättning och vidare diagnostik bör utföras för att så tidigt som möjligt kunna påbörja en eventuell hörselhabilitering. LÄS MER

  2. 2. Barns grundläggande behov har fått konkurrens : En litteraturstudie om hur barns hälsa påverkas av skärmtid

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Zara Fagerlund; [2021]
    Nyckelord :child health care; children; interaction; parents; screen time; barn; barnhälsovård; föräldrar; interaktion; skärmtid;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då ett barn får uppleva uppmuntran, bekräftelse, positiva och kärleksfulla känslor från sina föräldrar lägger det grunden för utveckling av en god interaktion mellan barn och förälder. Barns skärmanvändning har under de senaste åren ökat och tiden för familjens interaktioner får ge vika. LÄS MER

  3. 3. Hur förskollärare stödjer barn med inlärningssvårigheter : Med utgångspunkt från språk och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adolfsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Preschool children; Support; Difficulties; Mathematics; Language; Förskolebarn; stöd; svårigheter; matematik; språk;

    Sammanfattning : Syftet för detta arbete har varit att se hur personal inom förskolor kan stödja barn som har svårigheter inom matematik och språk. Men också om det går att tydligt se och om man kan diagnotisera svårigheterna. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla alla barns språk : en förskollärares uppdrag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Engquist; Pia Johansson; [2021]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; försenad språkutveckling; pedagogiska material; språkstimulering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Inledning De barn som har en försenad språkutveckling av olika orsaker behöver ofta extra stöd i sitt språklärande. Förskollärare träffar barnen en stor del av dagen och är därmed en mycket viktig del i det språkstimulerande arbetet. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling : språkförskolor med inriktning språkstörning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Brandt Nielsen; Linda Feltsen Nyman; [2020]
    Nyckelord :språkförskola; språkstörning; grav språkstörning; språkutveckling; försenad språkutveckling;

    Sammanfattning : Inledning Barn med språkstörning har många gånger svårt att samspela med sina kamrater på förskolan. Barn hamnar lätt utanför gruppen och blir “osynliga”. Språkförskolorna utgör här en viktig roll genom att stötta dessa barn i likvälundervisning som i sociala sammanhang. LÄS MER