Sökning: "försk"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet försk.

  1. 1. Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Streiffert; Louise Martinsson; Julia Lindgren; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; specialpedagogik; förskola; försk;

    Sammanfattning : SyfteVår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling iförskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodosebarn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin språkutveckling?  Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk?MetodStudien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger,förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit. LÄS MER

  2. 2. Det finns tio olika sätt att säga förlåt, men bara ett sätt som betyder rätt förlåt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elisabeth Töraasen; Jessica Ekelund; [2013]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förlåt; empati; försk;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är att undersöka vad pedagoger inom förskolan anser om hur man kan arbeta med konflikthanteringsamt med ordet förlåt med barn. Våra frågeställningar är: - Hur arbetar pedagoger för att barn ska få kunskap i konflikthantering? - Vilken betydelse har ordet förlåt i försoningsstadiet mellan barn i förskolan? - Hur kan pedagoger inom förskolan arbeta för att barn ska kunna göra ett meningsfullt förlåt?Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer från åtta verksamma pedagoger i förskoleverksamheten samt enintervju med en pensionerad pedagog som är vår inspirationskälla. LÄS MER

  3. 3. Att se likheter i våra olikheter, En jämförandestudie av mångkultur i Göteborg och New York

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Johansson; Ines Suhonjic; [2013]
    Nyckelord :mångkultur; interkultur; Göteborg; New York; försk;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Föreliggande arbete är en jämförelsestudie mellan förskolor i Göteborg och New York. Syftet är att ta reda påvilka arbetsätt pedagoger i New York använder sig av i arbetet med mångkultur och på vilka sätt de kan inspireraoch implementeras i svenska förskolor. LÄS MER

  4. 4. Stora bestämmer och det är bara så! – En studie om makt och normalitet i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Zakia Abou-Hamad; Izabel Tawfik; [2012]
    Nyckelord :Stor och liten; makt; normalitet; identitet; försk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur maktordningen konstrueras av pedagogerna i förskolan och hur barnsidentitet påverkas av de styrande normerna. För att uppnå syftet har fokus i arbetet varit att undersöka hurpedagogerna använder begreppen stor och liten. LÄS MER

  5. 5. Föräldrasamverkan –ur ett implementeringsperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Alexandra Castro; Hanna Svärdh; [2010]
    Nyckelord :föräldrasamverkan; förskolan; läroplanen för försk;

    Sammanfattning : Vi vill med hjälp av intervjuer med verksamma pedagoger i förskolan, samt föräldrar till barni förskolan söka svar på frågan hur de uppfattar föräldrasamverkan. Utifrån det försöker visvara på om avsnittet om föräldrasamverkan i läroplanen för förskolan har implementerats iverksamheten. LÄS MER