Sökning: "förskola åldersindelning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förskola åldersindelning.

  1. 1. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykshammar; Charlotte Bemert; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; åldersblandat; åldersindelat; ålderskonstellation; uppfattning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Normer som syns i olika gruppering av barn i förskolan utifrån ålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mae Gille Teh; Jennifer Nuez Mueno; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktUtifrån våra egna verksamhetsförlagda utbildningar i förskoleverksamheter har vi båda lagt märke till att olika förskolor har olika sätt att gruppera barnen. Det verkar dock inte finnas någon uppenbart uttalad anledning för dessa olika former av grupperingar. LÄS MER

  3. 3. Samlingen : En intervjustudie om förskollärares reflektioner gällande barns inflytande och åldersindelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Färnström Sving; Jeanette Wilfer; [2016]
    Nyckelord :Barns inflytande; didaktik; förskola; förskollärare; kunskapsinnehåll; samling; socialisationsinnehåll;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare reflekterar och uttrycker sig kring arbetet med samlingen utifrån att den ska vara meningsfull för alla barn och hur de ser på åldersindelningen i relation till detta. Nio förskollärare från åtta olika förskolor intervjuades om hur de förhåller sig i sitt arbete med samlingen. LÄS MER

  4. 4. Ålderssammansättning i Förskolan : En studie om olika barngrupper och de yngsta barnens lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Björnlund; [2014]
    Nyckelord :Åldersammansättningar; åldershomogen; utvidgad syskongrupp; småbarnsavdelning; traditionell syskonavdelning; småbarn; samlärande; omsorg; trygghet; lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att lyfta pedagogers och förskolechefers tankar om olika åldersammansättningar i förskolan och om de små barnens lärande och utveckling i dessa. För att komma fram till ett resultat så intervjuades pedagoger och förskolechefer på tre olika förskolor med olika åldersindelning; åldershomogen, småbarnsavdelning samt utvidgad syskongrupp. LÄS MER

  5. 5. Åldershomogen förskola : möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Katarina Tegström; [2013]
    Nyckelord :åldershomogen; åldersindelning; åldersblandad; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka uppfattningar om kvaliteter och brister, för barn och personal, i åldershomogen förskoleverksamhet. Vilka möjligheter fanns det med att arbeta med en grupp där alla barn är ungefär lika gamla? Vilka hinder kunde det medföra? Kunde det sociala klimatet påverkas i någon riktning p.g.a. LÄS MER