Sökning: "förskola återvinning återanvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förskola återvinning återanvändning.

  1. 1. Återanvändning i förskolan ur ett hållbarhetsperspektiv : Förskollärarens arbetssätt gällande återanvändning med fokus på källsorteringsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Caroline Zettergren; [2021]
    Nyckelord :Arbetssätt; Förskola; Hållbar utveckling; Källsorteringsmaterial; Återanvändning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att bidra med insikter i förskoleverksamhetens arbetssätt gällande hållbar utveckling, med fokus på återanvändning av källsorteringsmaterial. Studiens syfte undersöks genom tre frågeställningar som lyder, hur ser förskollärare på återanvändandet av källsorteringsmaterial? Hur arbetar förskollärare med återanvändning? Vilka kunskaper anser förskollärarna att barnen får med sig genom arbetet med återanvändning? Metoden som används i studien är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Återanvändning av byggnadsmaterial : En fallstudie om Andersberg förskola i Gävle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Energisystem och byggnadsteknik

    Författare :Remen Ali; Yaser Issa; [2021]
    Nyckelord :Reuse; building materials; Återbruk; Återanvändning; Återvinning; Byggnadsmaterial;

    Sammanfattning : Detta arbete är grundad på byggnadsmaterialåterbruk. Syftet med arbetet är att reda ut vilka byggnadsmaterial och inventarier som kan återanvändas vid ombyggnation av Andersbergsgården förskola i Gävle, samt betrakta lönsamheten hos dessa byggnadsmaterial eller inventarier om de skulle selektivt rivas, lagras och sedan återanvändas. LÄS MER

  3. 3. Någons skräp kan bli en annans skatt : En kvalitativ studie om återvinning och återanvändning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna-Carin Bergkvist; Ulrika Jonasson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; hållbar utveckling; återvinna och återanvända.;

    Sammanfattning : Inledning Studien  handlar  om  hur  förskollärare  arbetar  med  hållbar  utveckling  i  den  pedagogiska verksamheten i förskolan samt hur de belyser och förmedlar hållbar utveckling för barn. Syfte Syftet med studien är att undersöka förskollärares syn på hållbar utveckling utifrån den sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionen samt hur de arbetar med hållbar utveckling, med fokus på återvinning och återanvändning, ur ett förskoleperspektiv. LÄS MER

  4. 4. En återvunnen och återanvänd förskola : Hur barn lär sig betydelsen av återvinning och återanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Johanna Karlsson; [2014]
    Nyckelord :preschool recycling reuse; förskola återvinning återanvändning;

    Sammanfattning : This thesis means to find out how preschool teachers are working to demonstrate the importance of recycling and reuse for children. My hope is to contribute knowledge about various practical methods to establish the idea of sustainable development in the operation. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i förskolan, med fokus på återanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Nilsson; Maria Wedeberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; hållbar utveckling; lärande; återanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur förskolor arbetar med hållbar utveckling i förskolan. Studien har utförts med strävansmålen inom området naturvetenskap och lärande från förskolans läroplan (Lpfö 98, rev. 2010) som bakgrund. LÄS MER