Sökning: "förskola arena barns lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden förskola arena barns lärande.

  1. 1. Förskollärarens uppfattningar om kemi i utemiljön : En fenomenografisk intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet; Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Jakobsen; Karolina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; chemistry; Phenomenography; Förskola; Kemi; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to contribute more knowledge about preschool teacher's perceptions of the outdoor environments as an arena for children’s science learning with focus on chemistry. In the study pre-school teachers' perceptions are central to the work. A qualitative method with semi-structured interviews were applied. LÄS MER

  2. 2. Empati i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring hur de arbetar för att stötta utvecklingen av barns empatiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Sonnebro; [2023]
    Nyckelord :Barn; Empati; Förskola; Förskollärare; Utbildning;

    Sammanfattning : Empati är en grundläggande mänsklig förmåga där vi kan känna med andra. När vi delar andras lidande vill vi också att lidandet ska upphöra. Förskolan är en viktig arena där många barn möts och spenderar en stor del av sin tid. LÄS MER

  3. 3. Vårdnadshavarnas uppfattningar om barns lek : En kvalitativ studie om fem vårdnadshavares uppfattningar om barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Fatmata Sesay; [2020]
    Nyckelord :Barn; vårdnadshavare; uppfattning; förskola; fri lek; pedagogstyrd lek; lek; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vårdnadshavares uppfattning om barns lek i förskolan och deras uppfattningar om lekens betydelse för barnens lärande. Jag har gjort en kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerad intervju som metod, för att samla in data. LÄS MER

  4. 4. Låt inte maten tysta mun! - samtalet kring matbordet som en arena för delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Sundberg; Sherin Florie; [2019]
    Nyckelord :Samtal; Samspel; Pedagogisk måltid; Inflytande; Positioneringsteori; Kamratkultur; Vuxenroll; Förskola;

    Sammanfattning : Studien vill belysa hur informella samtal kan uppmuntra barns delaktighet, genom en förståelse för tillträdesstrategier och uteslutningar inom diskursen kring matbordet. Samtalets roll för barns inflytande och måltiden som en del av det pedagogiska arbetet samt den maktbalans som finns mellan barn och vuxna belyses. LÄS MER

  5. 5. Lärande om kost och hälsa - en rättighet för barn i förskolan? : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Svenberg; [2019]
    Nyckelord :Children’s rights; meal; education; preschool; preschool teachers; diet; health.; Barns rättigheter; måltid; pedagogik; förskola; förskollärare; kost; hälsa.;

    Sammanfattning : This work was written within the framework of the theme of democracy and children's rights. The purpose of the study was to contribute with knowledge of preschool teachers' thoughts on and pedagogical work with meal situations in relation to diet and health. LÄS MER