Sökning: "förskola daglig"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden förskola daglig.

  1. 1. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Asplund Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; högläsningsstunder; pedagogiskt verktyg; intervjustudie; sociokulturellt perspektiv; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur sex förskollärare anser att de använder högläsning som ett pedagogiskt verktyg för lärande och språkutveckling för barn i förskolan. Att högläsning sker på förskolor är för många en självklarhet. LÄS MER

  2. 2. Partnerskap och isärhållande : Hur 14 vårdnadshavare uppfattar samverkan mellan hemmet och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Annica Granberg; Carolin Jonsson Lidström; [2024]
    Nyckelord :Cooperation; Preschool; Parents perceptions; minding the gap; closing the gap; Samverkan; Förskola; Vårdnadshavares uppfattningar; Isärhållandets princip; Partnerskapsprincipen;

    Sammanfattning : Förskolan och hemmet har ett ömsesidigt ansvar för förskolebarnet, den gemensamma nämnaren som förenar de två uppfostringsarenorna. Tidigare forskning visar att samverkan kan beskrivas på olika vis och kommer med förutsättningar för en fungerande samverkan. LÄS MER

  3. 3. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Axelsson; Alaa Elshebeny; [2023]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; högläsning; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på syftet med högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Berg; [2022]
    Nyckelord :language development; language; literature; phenomenography; preschool; reading aloud; fenomenografi; förskola; högläsning; litteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till mer kunskap om högläsningen i förskolan samt få en inblick om förskollärares uppfattningar om ämnet. En kvalitativ metod har använts för att samla in den information som behövts till denna undersökning. Denna studie tar stöd från förskollärares uppfattningar och åsikter. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik i relation till hållbar utveckling inom förskola : Utomhuspedagogiken och hållbar utveckling blir ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Moa Mårtensson; Therese Skärberg; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärares planering; Hållbar utveckling; Sociokulturellt perspektiv; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare resonerar kring utomhuspedagogiken kopplat till hållbar utveckling. I dagens samhälle nyttjar vi jordens och naturens resurser på ett sätt som inte är hållbart. LÄS MER